Annons:

Få bilar väcker en sådan reaktion hos alla åldrar som Ford Mustang. Modellen, som firade femtio år för ett år sedan, har kommit att påverka generationer av bilintresserade världen över. När det blev känt att en ny modell var på intågande och att denna dessutom skulle komma att säljas ny i Europa var förväntningarna skyhöga från dag ett.

Första gången jag satte mig i nya Mustang var i somras. Då handlade det om en tur på några hundra meter i ett somrigt Båstad, en miljö som kanske inbjuder mer till att synas än till att köra. Men jag erkänner, jag var fast direkt, och väntan på en riktig provkörning av denna nya klassiker har varit lång. Men nu fick jag så äntligen möjligheten att hämta ut en bil på FordStore på Flygstaden för en ordentlig utflykt i sensommarens Halmstad. Att exemplaret dessutom var en cab gjorde knappast upplevelsen sämre.

Ford-mustang1Bilen jag testar har den 2,3 liter stora Ecoboost-motorn på 317 hästkrafter och till detta en automatväxlad låda. Alternativet är annars en 5,0 liters V8 vilket jag erkänner hade varit kanske ännu ett snäpp roligare. Men jag klagar inte när jag glider fram längs Tylösandsvägen. Solen skiner, motorn mullrar (ja den gör faktiskt det) och livet leker. För en stund förflyttas jag till de vidsträckta vägarna längs USA:s västkust innan jag bryskt tvingas stanna för rött ljus vid Äventyrslandet.

Totalt har det sålts ungefär trehundra Mustang i Sverige sedan lanseringen tidigare i år och de allra flesta av dessa har sålts via FordStore i Halmstad. Faktum är att anrika BilMånsson är den handlare i Europa som sålt flest bilar av modellen, ett faktum som imponerar. Hur många av dessa bilar som kommer att rulla i Halmstad vågar jag inte gissa mig till men förhoppningsvis kommer Mustangen att bli ett inslag på vägarna även här.

Fram till denna modell, den sjätte i ordningen, har Ford Mustang aldrig sålts ny i Europa av Ford själva utan dessa bilar jag alltid varit importerade privat eller via bilhandlare. Nu har det dock blivit ändring på detta som en följd av begreppet One Ford som innebär att fler Fordmodeller ska finnas globalt på fler marknader. Hela 160 nationer ska få nya Mustang i försäljningshallarna och tillverkningen sker i klassiska Flat Rock-fabriken i Michigan.

Ford-mustang2Som sagt kan Ford Mustang fira drygt femtio år på vägarna men det är absolut ingen tråkig gammal modell som möter mig. Tvärtom. Ford har på ett föredömligt sätt lyckats förvalta arvet från de klassiska modellerna samtidigt som de skapat en helt ny modern bil med precis allt det du förväntar dig och lite till. Inredningen är klassiskt amerikansk samtidigt som den är modern och tilltalande. Tekniken har det du kan tänkas behöva, även backkamera som var en trevlig överraskning.

Oavsett du väljer en fastback eller en convertible är nya Mustang elegant samtidigt som den utstrålar attityd och kaxighet. Varje liten detalj, från den stiliserade fronten till de unika baklyktorna, är omsorgsfullt utformade för att maximera din körupplevelse och helhetsupplevelse.

Priset för Ford Mustang börjar strax under 350 000 kronor och för det priset får du enormt mycket glädje. Jag skulle våga drista mig till att säga att jag tror att du är lyckligare i en Mustang än en i kombibil för samma pengar. För egen del kan jag konstatera i backspegeln att mitt leende är bredare än den fantastiska grillen i fronten och det är med vemod jag styr tillbaka mot Flygstaden för att återlämna bilen till Clas och hans kollegor. Spontant kan jag tycka att jag borde kunna få behålla den när jag ser raden med Mustanger utanför bilhallen… Den hade passat fint att köra tidningar med och lastutrymmet var faktiskt inte alls dåligt. Tror jag måste ta en förhandling med chefen om ny tjänstebil.

Text: Joakim Ormsmarck
Foto: Julia S Ormsmarck

Relaterade artiklar

X