
När Fiat 500 lanserades för ett antal år sedan var det många som retrofans som jublade. Den klassiska modellen från 50-talet hade fått en renässans och med sin kaxiga attityd, och med sina otaliga editioner, blev bilen snabbt en favorit för den designmedvetna och moderna föraren som ville ha en liten och kaxig bil.
Det var Fiat 500 som inledde succén och därefter har modellen följts upp med 500L, 500L Trekking och 500L Living. Med denna månads provkörningsbil, Fiat 500X tar kultbilen nu det något oväntade steget in i suv-segmentet. Bilen vi testar är en Fiat 500X Popstar med en 140 hästkrafter stark bensinmotor. Visst flörtar bilen med 50-talet och designen känns delvis igen från de tidigare modellerna men tekniken under skalet är en helt annat. Fiat 500X är den italienska bilbyggarens första crossover sedan Dodge Journey-baserade Freemont och även denna gång delas plattformen med en amerikan, närmare bestämt Jeep Renegade.
Vi rullar ut från Klaséns bilhall och styr mot centrum. Motorn är pigg och bilen känns kul och lite spännande. Inredningen är som bilen i stort lite retroinspirerad men samtidigt funktionell och smidig. Sätena är ganska hårda men väldigt bekväma, utrymmena känns generösa såväl för kroppen som för förvaring. Vi svänger förbi redaktionen på vägen och för en stund får jag möjlighet att testa baksätet. Med mina 185 centimeter sitter jag bra och bekvämt, kanske hade jag inte velat bila genom Europa i detta baksätet men hur många bilar hade jag egentligen velat det i?
Fiat 500X finns även att få med vingel- och döda-vinkeln-varnare samt med adaptiv farthållare och en autobroms som är verksam mellan 7–200 km/tim. Systemen bygger på kamera- och radarteknik och levereras i ett tillvalspaket. Alla framhjulsdrivna 500X finns i Pop, Popstar eller Lounge-utförande och det betyder att de inte ser så terrängmässiga ut. Fyrhjulsdrivna versioner heter Cross eller Cross+ och har terrängmässiga detaljer som grövre stötfångare och hasplåtar i plast.
För att sammanfatta intrycken så är Fiat 500X en väldigt trevlig liten suv. Att den är liten ska inte ses som en nackdel, för den som önskar en småbil med bra utrymmen och ett bättre lastutrymme är detta ett perfekt segment. Att modellen har lite attityd och en snygg design är en ren bonus som gör det lite extra roligt att rulla fram på vägarna. Testexemplaret kostar precis under 200 000 kronor och för det får du en snygg, praktisk och prisvärd bil som dessutom känns moden och lite kaxig. Kan det bli så mycket bättre?