Annons:

Över julen blir det något av en ”frestelsernas tid” för många! Man unnar sig kanske lite för mycket av det goda, frossar och det kan sätta sig både här och där och kanske tar hela året att göra sig av med om det ens går!

*När det gäller julmaten ta lite grann av varje rätt, försök att bara ta en gång. Och ta mer av det som är mindre onyttigt eller till och med nyttigt; lax, ägg, kål, sill, nötter och frukt eller riktigt mörk choklad är ju helt okej.

*Begränsa det stora intaget av mat till de dagar då det verkligen är ”nödvändigt”; julafton och nyårsafton till exempel och försök äta mer ”normalt” övriga dagar.

*Försök aktivera dig och de i din omgivning även under en jul med mycket ledighet; ta långa sköna promenader, ta ett pass på gymmet med familjen, spela wii spel; hitta på saker helt enkelt som alla kan vara med på!

julformen1*Inled ingen ”bantningskur” över julen utan fokusera istället på att hålla vikten/formen/konditionen. Det vill säga kan du underhålla istället för att förbättra under en sådan period.

*Sätt ett rimligt mål på nyårsafton som ett nyårslöfte MEN kom ihåg att det ska vara ett rimligt, spännande och genomförbart mål för att du ska kunna nå det. Och oavsett om du är medlem på ett gym eller inte tycker jag man kan boka in en tid med en personlig tränare/kostrådgivare för att få hjälp med att sätta mål, hitta rätt metod för just dig och inte minst bli sporrad och peppad och få en spark i baken när det behövs!

Känner du att du vill ha hjälp med din målsättning och att nå dina mål är du välkommen att kontakta mig eller någon av mina kollegor på Hälsostudion!

/Caroline Vingren

Relaterade artiklar

X