
Möt Torekovprofilen Jonas Bergström
Att med fog kunna hävda att man har hela världen som sitt arbetsfält är få människor förunnat. Men för evige Torekovsommargästen Jonas Bergström har klichén varit verklig ända sedan yrkesbaneavstampet som PR- och sponsorchef på Svenska Spel för snart tre decennier sedan. Idag stämmer beskrivningen bättre än någonsin.
– Mycket av min karriär sammanfattas i Scandinavian MAN, konstaterar den 51-årige fyrabarnspappan, samtidigt som han erbjuder Bjärelivs stockholmskorrespondent plats i besökssoffan på det 2020-talsdoftande kontoret i den allra cityigaste kärnan av Sveriges huvudstad.
Här camperar han tillsammans med resten av hjärntrusten i det vansinnigt spännande koncept vi snart ska prata mer om. Men innan vi går närmare in på Scandinavian MAN – som Jonas driver tillsammans med medgrundaren Konrad Olsson – och de karriärsteg som lett direktör Bergström hit måste vi bara reda ut kopplingen till ”Torke”.
– Min pappa var stor seglarentusiast, men mamma avskydde sjön. En sommar när jag var elva år (Jonas är äldst av tre syskon) var vi på väg från Danmark till Sverige då det blåste upp till full storm. Alla ombord blev sjösjuka och mamma dessutom ilsk som bara den. Vi var tvungna att söka nödhamn. Slumpen gjorde att det blev det lilla fiskeläget på Bjärehalvöns spets som vi aldrig hade hört talas om. Mamma var den som först klev iland, hon var så upprörd att hon skrek till vår far: ”sälj nu båthelvetet och köp ett sommarställe här!” Det var så vi hamnade i Torekov, och vi älskar det sedan dess.
När Jonas Bergström lovsjunger sitt sommarparadiset känns tongångarna bekanta. Det han ser mest fram emot mest är morgondoppet vid badbryggan, dit han naturligtvis promenerar iklädd den minst tjugo år slitna badrocken. På vägen hem hälsar sedvanligt på de lokala affärsidkarna och stannar förstås till vid torget för att handla färska frallor till frukosten i trädgården.
– I Torekov gillar jag att hänga med barnen, ta långa cykelturer eller promenader utefter havet. Ett av våra smultronställen är Norrebro hamn, där vi brukar stanna några timmar för att bada och ta det lugnt.
Om det funnits ett Svenskt Mästerskap i Networking hade det inte funnits någon bättre plats att lägga det på än Torekov, helst andra hälften i juli. Sannolikheten att kontaktskaparvirtousen Jonas i så fall hade tagit plats på prispallen vore hög. Att påstå att han känner mycket folk är ingen överdrift. Jobbet på Tipstjänst, som Svenska Spel hette på Jonas Bergströms tid, lade grunden till den feta telefonboken.
– Vi var ju huvudsponsor för ett tiotal landslag plus stora delar av Sveriges övriga kultur- och idrottsliv. Det blev många VM och OS för min del. Fotbolls VM 1994 i USA inte att förglömma, då jag ansvarade för arrangemanget kring hemkomsten.
Ett annat oförglömligt minne från de åren är 75-års jubileet för Svenska Dagbladets Bragdmedalj. Jonas hade hand om eventet eftersom hans arbetsgivare stod för merparten av fiolerna.
– Det började med stor middag i Guldrummet, som Svenska Spel för övrigt också bekostat, på Historiska Museet. Praktiskt taget varenda bragdmedaljör var med. Efteråt gick det två busslaster med nationalhjältar till Café Opera (för Bjärelivs lite yngre läsare kan vi tala om att ”Cafét” då det begav sig var som lördagkvällen i Tennisveckan på Pepe´s Bodega fast varje dag hela året om, typ). Björn Borg, Ingemar Stenmark, J-O Waldner och alla de gamla, erinrar sig Jonas Bergström.
– På Café Opera la jag in kortet i baren. När jag dagen efter kom med den ganska stora notan, där alla namn stod uppskrivna, till Svenska Spels ekonomichef undrade han lite skeptiskt om jag var säker på att inte Kalle Anka varit med också, haha!
Att redovisa alla inslag i karriären hos den lekfullt distingerade gentleman som sitter bredvid oss i intervjusoffan låter sig inte göras på en kafferast. Så vi nöjer oss med att plocka några spännande russin ur kakan: upphovsman bakom TV-formatet Riket, som exporterades till 17 länder. Ansvarig för Mercedes Benz Fashion Week i Stockholm. Genomfört världens största modevisning på cykel (!) – Giro de Stil – i italienska Florens. Haft mer än ett sponsorfinger med i Swedish Open ”jag älskar Båstadtennisen”. Mediarådgivare. Varumärkesexpert.
Nu är du i allra högsta grad involverad i konceptet Scandinavian MAN; stilla vår nyfikenhet!
– Tidningsmannen Konrad Olsson och jag började för knappt två år sedan diskutera hur en plattform för skandinavisk herrmode skulle kunna se ut. Under resans gång väcktes tanken att det egentligen är den skandinaviske mannen och dennes värderingar som är mer intressanta för omvärlden.
Konrad och Jonas enades om definitionen: ”Världens mest moderne man. Jämställd. Miljömedveten. Närvarande pappa. Stilsäker. Innovativ.” Det som gjort Skandinavien känt över hela världen.
– Vi ville hitta den nya maskuliniteten, förtydligar Bergström, på vars visitkort det idag står CEO & Founder, dvs verkställande direktör och grundare. Det finns ett globalt sökande efter en maskulin identitet som vi vill fånga upp och kommunicera.
Flaggskeppet i Scandinavian MAN är det värdegrundade livstilsmagasin som publiceras två gånger om året och skickas ut till bl a chefredaktörer på världens mest inflytelserika tidningar. Nästa nummer kommer ut i april och lanseras under våren i ett pärlband av stiliga events i London, Amsterdam, Paris, New York, Los Angeles och Tokyo.
– I samband med eventen passar vi på att genomföra seminarium där profilerade skandinaver föreläser om det vi på ett djupare och mer intellektuellt plan försöker spegla i vårt magasin, våra veckoliga nyhetsbrev och podcasten Radio Hour: The Scandinavian Mind.
Att ta ett innovativt grepp om herrmodebranschen måste betecknas som ett vågspel. Den genomsnittlige mannen är ju av hävd inte särskilt road av att springa runt i butiker och tvingas in i diverse provhytter för att hitta kläder som passar. Och samme gemene man är heller inte särskilt intresserad av kläder. Om man du ska genusgeneralisera så där lite vårdslöst.
– Det håller på att ändras, säger Jonas Bergström. Herrmodet växer dubbelt så mycket som dammodet ute i världen, hävdar han. Framför allt inom e-handeln, det är den mest ökande av alla e-handelkategorier. Nätets mer rationella sätt att handla har visat sig fungera ypperligt för klädintresserade män!
Och det är där Scandinavian MAN träder in i bilden. Som en sociala-media superaktiv hub med syfte att lyfta skandinaviska livsstilsvarumärken ut i världen. Med en primus motor som laddar sin energi på Bjärehalvön om somrarna är det mycket som talar för att man har ett vinnande koncept.
TEXT: CLAES KANOLD