En måndag i månaden skruvas volymen upp på biblioteket i Båstad. Traditionell tangomusik blandas med tango nuevo när Café Biblos förvandlas till tangokafé.
Ur högtalarna hörs de karaktäristiska tonerna från en bandoneon. Par efter par reser sig från kaféborden, gungar lite från sida till sida, för att komma i synk, innan de ger sig iväg på dansgolvet. På bardisken har det dukats fram ost, kex, vindruvor och kakor bredvid termosarna.
Vid borden pågår samtal. Många känner varandra sedan tidigare.
Till Café Biblos tangokafé kommer danssugna från nordvästra Skåne och södra Halland för att öva tangosteg, ge sig hän och träffa likasinnade. Många har gått, eller går, på tangokurser på annat håll, andra är nyfikna och vill bara titta eller prova på. Det finns alltid någon att fråga om man aldrig tidigare tagit ett enda tangosteg, för här finns många entusiaster som gärna hjälper till att leda in nya vänner i tangons magiska värld.
En av dem som upplevde magin direkt är Richard Bryhagen från Förslöv, som dansat tango i tolv år. Allt sedan han hamnade på ett prova-på-event på Sundspärlan i Helsingborg.
– Där träffade jag en kvinna som var döende i cancer. Hon hade börjat dansa tango för att känna sig levande och glömma sin sjukdom. Hon bara tryckte mig mot bröstet och sa ”nu ska vi inte ta ett enda steg, vi ska bara känna musiken, känna kontakten” och där fick jag en upplevelse av transcendens, en magisk upplevels. Sen var jag fast.
De båda dansade aldrig tillsammans igen, men Richard sökte sig till en tangokurs i Båstad, som under några år hölls av danslärarna Maria Falk och Kenjiro Sato. Kursen, som startade 2005, var uppbyggd kring Dinzelsystemet, ett pedagogiskt system som utvecklats av det berömda argentinska dansparet Rodolfo Dinzel och hans fru Gloria. Det grundar sig på 30 års forskning om den argentinska tangodansens grunder och bygger på hur tangon började dansas på 1850-talet, som en improvisationsdans som skapades i stunden av de båda lika aktiva dansarna.
Maria o Kenjiro jobbar bland annat med tai chi – man gör tangorörelserna väldigt långsamt för att bli medveten om dem.
– Tai chi är ju att vara här och nu. Det är egentligen den känslan som är tango – att bli ett med musiken och partnern. Det andra är steg, säger Richard.
Det var ur saknaden av tangokvällarna, som upphörde efter drygt tio år då kursverksamheten flyttades till Halmstad, som några av entusiasterna fick idén att dra i gång ett tangokafé på Biblos en gång i månaden. Jenny Åhrlin och Helena Strömblad, som till vardags arbetar på biblioteket, ligger bakom idén till Tango Libro, som tangokaféet som drog igång under hösten 2015 kallas.
– Det som är speciellt med tangon är att det är så mycket improvisation. Du kan ta ett steg hit eller dit, korta eller långa steg, du kan stå still, du kan dansa snabbt, du kan dansa exakt på takten. När det funkar är det fantastiskt, säger Jenny, som inte blir sittandes särskilt länge. Hon dansar både som förare och följare.
– Tangon är på så vis en mycket dynamisk dans. ”Det kan inte bli fel bara annorlunda”, citerar Richard sina forna danslärare.
Richard dansar många olika sorters danser, bland annat salsa och kizomba.
– Tangon är lite speciell. Det roligaste är när både mannen och kvinnan tar initiativ, när man känner att kommunikationen blir så påtaglig att man inte vet vem som för. Kommunikationen blir lite annorlunda än i andra danser i tangon, det blir hjärta till hjärta och det är det man söker. Jenny håller med. Det är mycket passion i tangon.
– Det kanske inte låter positivt, men för mig är det positivt att tangon är lite introvert. Jag skulle inte kunna dansa salsa som är en väldigt utåtriktad och flörtig dans. I tangon går man in i en bubbla tillsammans med den man dansar med och har sitt eget lilla universum för en stund, säger hon. Det handlar om lyhördhet och att vara närvarande, menar hon.
– Du måste gå in i dansen helhjärtat och du måste visa omsorg om din partner. Ni måste lita på varandra, ta hand om varandra och respektera varandra för att det ska funka.
Vill man börja dansa tango är det bra att lära de åtta grundstegen. De är bra att ha som bas, men det viktigaste är inte att följa stegen utan att lyssna in och följa känslan. Det är inte så att bara kvinnan ska följa mannen, det gäller att mannen kan stoppa upp och erbjuda kvinnan att hon kan dansa det hon vill. Eller förare och följare om man ska vara tydlig, för det behöver inte var könsbundet.
– Som förare måste jag vara tydlig men också följsam. Det är en spännande kombo. Ibland kan man köra på och gå in i varsin värld – göra varsin grej – och då blir det inte tango längre, inte dans, summerar Richard. Det tar ofta en stund att anpassa sig när man dansar med en ny danspartner. Första stegen kan vara väldigt trevande. I den argentinska tangon dansar man tre danser tillsammans innan man byter partner, det kallas en tanda.
Efter de tre tangolåtarna bryter musiken av till något helt annat, vilket betyder att nu är det slut på den här dansen, ni kan stå kvar och prata med varandra om ni vill, eller så byter man partner.
Det som är så roligt med tangon är att man träffar människor i olika åldrar som man kanske inte annars skulle träffat, menar Jenny och Richard.
Båda dansar gärna till tango nuevo, som är den form av tangomusik som Astor Piazolla är mest känd inom. Under 1950-talet lämnade han den traditionella tangomusiken för att även låta influenser från jazz och den tidens konstmusik blanda sig med tangotonerna.
Tangon föddes i Buenos Aires fattiga kvarter i mitten av 1800-talet genom att olika musik- och dansstilar, som invandrarna fört med sig från olika länder, blandades med dem som redan fanns i Argentina.
Majoriteten av invandrarna var män, så det rådde stor brist på kvinnor. För att få dansa med en kvinna var det viktigt att vara en skicklig dansör, så männen dansade ofta tillsammans för att träna. Ofta skedde det på bordellerna där det fanns levande musik.
Till Europa kom tangon förmodligen till Frankrike via Marseille, där argentinska sjömän dansade med flickorna i staden. 1913 var Tangons år över hela världen. Hela Europa dansade tango. Det sägs att kvinnorna i Paris övergav korsetten för att kunna dansa tango.
TEXT & FOTO: PETRA CARLSSON