Annons:

Att få ihop vardagen kan för många vara ett pussel, ett pussel med 5000 bitar där en stor del av bitarna har hamnat bakom soffan eller i dammsugaren. Detta vardagspussel består ofta av jobb, familj, sysslor i hemmet, intressen, umgänge med nära och kära, Bonde söker fru och sen kommer helgen där man ska vila upp sig inför nästkommande vecka. I detta vardagspussel ska sen också träning tryckas in 8 dagar i veckan eftersom folk pratar om hur bra det är för ens hälsa. Går vardagspusslet ens att lägga utan att slita av sig håret, bli ovän med sin livskamrat resten av livet och få en hjärtinfarkt på köpet?

Träning, eller rättare sagt fysisk träning, definieras av folkhälsomyndigheten som målsättningen att öka den fysiska prestationsförmågan inom olika idrottsgrenar där man önskar att öka den maximala konditionen eller muskelstyrkan. När gemene man pratar om att gå och träna är den rätta definitionen egentligen att ”jag ska gå och motionera”. Däremot är träning ett vedertaget ordval i samhället vad gäller ”att röra på sig” och det finns ingen anledning att ändra på det, bara förtydliga det.

Varför tar jag då upp detta om det ändå inte spelar någon roll vad vi kallar det? Det hela handlar om att få bort rädslan, oron och/eller ångesten i begreppet träning. Vi tenderar att förstora saker, göra höna av en fjäder, och när det är dags att få in begreppet träning i vardagen blir detta projekt oftast större än vad det behöver vara. Man ska köpa det dyraste träningskortet, de trendigaste träningskläderna och splitternya hörlurar. Man ska helst ha uppdaterat sig om de senaste dieterna, vilken träning som förbränner mest kalorier och sen träna sju dagar i veckan i kombination med ett kaloriintag lägre än för Biggest Loserdeltagarna. Allt för att kicka igång ett nytt hälsosamt liv. Inte konstigt det blir svårt, både fysiskt, mentalt och tidsmässigt, att få in träningen i vardagen.

Gör det inte svårare än vad det behöver vara. All form av träning är bättre än ingen alls. Det kan vara så enkelt som att resa sig upp och ner från soffan tio gånger varje gång du går in i vardagsrummet. Den sortens träning kräver inga trendiga träningskläder eller splitternya hörlurar. Vardagspusslet blir lättare att lägga om vi slutar trycka upp fler bitar än de vi redan har.

Här kommer några tips för att hjälpa dig på vägen:
– Hitta en träningsform du tycker är kul, det är sannolikt en förutsättning för att du ska fortsätta.
– Se träning som ett maraton, inte en sprint. Bränn inte allt krut i början. Du ska förhoppningsvis hålla på en längre tid.
– Hitta en träningsmiljö som finns nära dig. Träna hemma, på jobbet, direkt efter jobbet eller när du lämnat ungarna på balett. Löparspåren har öppet dygnet runt, likaså många gym. Det viktiga är att det ska vara lättillgängligt för dig, oavsett var du väljer att träna.
– Sätt upp konkreta och realistiska mål med din träning. Att träna mer än förra året säger egentligen ingenting. Ha en målsättning som du, med viss möda, kan nå i slutändan. T.ex. att springa milen under en specifik tid eller ha ett visst midjemått i Juni månad.

Lycka till med att röra på dig mer (a.k.a. träning)!

Text: Mikael Alm
Friskis&Svettis i Båstad

Relaterade artiklar

X