Daniel Enochsson lever ett liv med fart

I förra veckans nummer av Bjärelivs systertidning Bjäre NU berättade vi om den nya bensinmacken i Östra Karup. Men under intervjun med dess ägare Daniel Enochsson insåg vi att den här mannen är det hög tid att göra en ordentlig intervju med så vi gjorde slag i saken och här kommer historien om en motortokig kille med Bjäre i hjärtat.

Vi börjar med att reda ut det här med namnet, Enochssons och Enox är välkända begrepp i Bjäres själ och visst finns det ett släktskap, det var Daniels farfar som drev bageriet som på sin tid var den största arbetsgivaren på Bjäre. Men för Daniel själv har det alltid varit motorer av olika slag som gällt.
– Motorsporten har alltid legat mig varmt om hjärtat, så länge jag kan minnas har jag älskat farten och motorerna, inleder Daniel. Så det var nog egentligen ganska självklart att det skulle blir en Gulfstation som är så förknippat med just motorsporten.

Karriären inleddes med lådbilar, cyklar och epatraktorer, allt som går att bygga eller bygga om har alltid varit Daniels passion. Som barn brukade han och hans pappa åka och titta på dragracingtävlingar och därefter var han helt fast. Efter att ha bott i Los Angeles några år i mitten av 90-talet kom han hem igen till Sverige och tog tag i det här med dragracing på allvar.
– Eftersom målen var större än ekonomin så blev det till att bygga bilen själv, berättar Daniel. Konceptet blev en liten Ford Anglia-59:a med en hjulbas som en damcykel och en hisnande kompressor och metanolmotor med en effekt runt 1800 hästkrafter! En omöjlig kombination enligt många så skeptikerna stod på rad vid premiären. Resultatet blev att vi vann första tävlingen med följd av skandinaviska mästare två år i rad. Det var inte en tävling utan vi stod på prispallen så helt klart funkade bilen. Bilen är en ömtålig liten dam som kräver otroligt mycket omsorg med fingertoppskänsla. Under tävlingarna händer det att delar som motor och drivning måste plockas helt isär för reparation, då måste det fixas på en timme för att hinna till nästa race. så utan mitt fantastiska team hade framgångarna varit omöjliga.

Det var också i USA som tanken på en egen bensinstation kom. Under långa bilresor i den amerikanska södern passerades många mackar och drömmen om en egen mack i femtiotalsstil tog form. Nu blev det inte riktigt så efter att Gulf Europa sagt sitt men Daniel är ändå nöjd med macken som nu tar form i Östra Karup.
– Vi tittade på och skissade på en hel del olika alternativ innan vi hittade rätt, berättar han. Vi börjar med pumparna och sedan är tanken att kunna bygga en butik i framtiden också, när detaljplanen tillåter det.

Daniel äger även den intilliggande tvätten som han byggde 2009 efter att två år tidigare byggt en liknande anläggning i Halmstad. Vid den här tiden drev han fortfarande bilverkstad, först i Hasslöv och sedan i Östra Karup.
– Verkstaden sålde jag för ett antal år sedan och idag driver jag ett företag i Ängelholm, som arbetar med vattenskärning. Allt som kan ritas i en dator kan skäras ut ur i stort sätt vilket material eller tjocklek som helst med en otrolig precision, berättar han.

Bland annat har Daniel varit med och utvecklat en maskin som bearbetar frön för att de ska kunna gro. Utrustningen används just nu i Afrika med goda resultat så nu är fler på gång till bland annat Sydamerika. Under senare år har regnskogarna haft stora problem med att fröna inte tar sig och det har nu Daniel och hans kollegor hittat en lösning på. Det är kul att utveckla något som kan göra en positiv förändring i värden.
– Vattenskärningen var egentligen en slump den också, jag såg det som en kul grej och sedan hittade jag utrustningen begagnad så jag köpte den och byggde upp den igen i min verkstad. Nu har jag varit igång ett tag och börjat få fart på det hela.

Daniels kombinerade verkstad och kontor är ett kapitel för sig själv. Han har designat det själv och arbetsmiljön är viktig, man måste trivas för att kunna leverera och han lägger gärna extra tid på att få det bra. Mitt i allt tronar tävlingsbilen snyggt placerad bredvid skrivbordet, som dock inte fått så stor uppmärksamhet på senaste tiden.
– Jag har inte kört på ett tag nu, har haft en del andra projekt på gång som macken bland annat och sedan har jag blivit pappa till tvillingpojkar så fritidssysselsättningen är det inga problem med, skrattar Daniel. Dessutom har jag renoverat huset där hemma så det har varit fullt upp.

Daniel Enochsson är inte den som ligger på sofflocket och helst ska det gå snabbt, oavsett om det är i racingbilen eller som när han hittade rätt bilmotor i USA och flög över för att hämta hem den. Eller husrenoveringen som tog två veckor… Nu ser vi alla framemot hans senaste satsning i Östra Karup, den verkar gå snabbt den också!

TEXT: JOAKIM ORMSMARCK