Annons:

Anna Löwenhielm älskar verkligen att bada. Just kärleken till vattnet och badet var bidragande orsaker till att hon och familjen valde att flytta tillbaka till det Torekov där hon under hela uppväxten tillbringade somrar och helger. Tillsammans med maken och de två sönerna bor hon nu ett lagom långt
stenkast från havet och badet.

Ingen som någon gång besökt Torekov under sommarhalvåret kan ha undgått den lokala nationaldräkten. Badrocken är den inbitne Torekovbons vardagsklädsel sommartid, oavsett om han eller hon ska ner till morgonbryggan eller till affären för att handla. Men till skillnad från resten av världen är det inte de senaste designerrockarna som pryder lokalbefolkningen utan helst ska den vara sliten och nött, ärvd i generationer. Men detta vill Anna Löwenhielm nu ändra på, eller i alla fall erbjuda ett alternativ till, genom det skapandet av Morning Dip.
– Som badälskare och Torekovsbo känns det väldigt kul att kunna skapa något som för samman min passion för badet med den lokala traditionen, inleder Anna. Jag kände att jag ville skapa något eget och en dag kom idéen kring att ta fram svensktillverkade badrockar och på den vägen är det. Nu finns vår första kollektion ute och det känns väldigt spännande.

Mönstret hämtades från den lilla gula snäcka som Anna i alla tider samlat på och som idag är en beståndsdel i hennes och familjens liv. Överallt i huset finns snäckorna och Anna berättar att de till och med murats in i väggarna.
– Varje gång jag badar stannar jag och letar upp några små gula snäckor som jag tar med mig hem. Vackrare nyanser av gult är omöjligt att hitta. Bland mörka blöta sandkorn skiner den som solen. Den är en del av mig och har alltid varit min hemlighet.
Tillsammans med två goda vänner påbörjades arbetet med att skapa badrockarna. Anna berättar att när idén kring Morning Dip växte fram tog hon direkt kontakt familjens amerikanska vän, Adrienne Alaimo, som med glädje tog sig an uppdraget att designa badrockarna. Adrienne är en erfaren designer som har jobbat för flera välkända varumärken som exempelvis Ralph Lauren, J. Crew och Banana Republic där hon numera jobbar. Under en intensiv vecka designades badrockarna på plats i Torekov, en rejäl kontrast till New York där Adrienne annars bor och arbetar.

Uppdraget att omsätta Annas vision om den gula snäckan till ett mönster gick till gode vännen Karl Aulin, Art Director, som tidigare arbetat med varumärken som Happy Socks och Louis Vuitton.
–Kalle fick en handfull med snäckor som han studerade med stort tålamod innan han tog fram den första handskissen, berättar Anna, och på den vägen växte vår första kollektion fram.

Försäljningen sker idag via den egna butiken på hemsidan och redan har fler badrockar skickats till olika länder runtom i världen. Förutom badrocken, som finns för barn, herr och dam, finns även en strandväska i frotté samt två olika badlakan till försäljning.
– Strandväskan är perfekt att ha färdigpackad i hallen och sedan efter badet är det bara att kasta in den i tvättmaskinen, skrattar Anna. Det ska vara enkelt att bada och det ska vara kul och om jag med Morning Dip kan förmedla detta har jag lyckats.

För den som är nyfiken är det bara att höra av sig, kontaktuppgifter finns på morningdip.com

TEXT: JOAKIM ORMSMARCK
FOTO: JOAKIM ORMSMARCK,PRESSBILD

Relaterade artiklar

X