Skydd mot solen i fyrtio år

I fyrtio år har Markiscentrum hjälpt båstadbor och folk från närliggande städer att skydda sig från solen, såväl inne som ute. För hur mycket vi än älskar när den skiner från en klarblå himmel så finns det många tillfällen då vi av olika anledningar vill slippa den. När Bjäreliv träffar Mikael Pålsson och Jimi Bergh för att prata solskydd är det dock molnigt över åsen.

I år är det tio år sedan Mikael tog över Markiscentrum efter grundarna, Gert och Marianne Thorbjörnsson, och fem år sedan Jimi Bergh och Mattias Hall klev in i verksamheten. Idag är det dessa tre som driver bolaget och sedan ett år tillbaka finns de numera även etablerade i Malmö.
– Vi driver Markiscentrum och Mickes Trädgårdsservice tillsammans, berättar Micke. Efter att ha gjort det ett antal år kände alla tre att vi ville utveckla företaget och då kände vi att Malmö var ett bra steg att börja med, där vi har ett väldigt bra läge nere i Västra Hamnen.

Jimi Bergh och Mikael Pålsson
Jimi Bergh och Mikael Pålsson
Micke och Jimi berättar att ambitionen är att skapa en kedja med det koncept som genom åren växt fram i Båstad. Med fyrtio års historia i väggarna har företaget vaskat fram de bästa leverantörerna och har idag ett utbud som täcker allt som du kan tänkas behöva inom solskydd, oavsett om det är inomhus eller utomhus. Givetvis går det trender inom solskydd, precis som i alla andra branscher, men kollektionerna byts inte lika ofta och många kunder föredrar likväl det klassiska, som de vet är tidlöst.
– En trend, om man nu egentligen kan kalla det för det, är intresset för fristående hus, pergola, som blir en modern form av ett uterum, berättar Jimi. Du kan här öppna de sidor du önskar, även taket, eller stänga de delar du vill ha stängt. Vi var bland de första i landet med detta system och det har verkligen utvecklats mycket och intresset är stort.

En annan trend är att fler och fler vill ha känslan av hotell hemma, när det kommer till gardiner och textiler. Att Markiscentrum då är granne till Ernst Textil är ingen nackdel och här växer samarbetet hela tiden. En drivkraft är att hela tiden erbjuda kunderna det de vill ha och följa med i utvecklingen, en annan att ha en mycket hög servicenivå.
– För oss är servicen extremt viktig och en helt naturlig del, så har vi alltid jobbat, berättar Micke. Men nu när vi etablerat oss i Malmö har vi förstått att det inte är det som kunderna där är vana vid. Vi har väldigt få reklamationer, men om något skulle strula åker vi dit direkt, det tror jag är en viktig del i det som gör att vi lyckas.

Från beställning till leverans tar det tio dagar att få hem de måttbeställda varorna och den tiden har än så länge aldrig fallerat. Så redan när du beställer dina nya markiser eller vad det nu kan tänkas vara kan tid för installationen bokas in så att du som kund får så minimalt med jobb som det bara är möjligt.
– Här i butiken finns allt på plats men sedan gör vi såklart även hembesök för att tillsammans med kunden hitta den bästa lösningen, berättar Jimi. Vi vet vad som fungerar och kunden vet vad han eller hon vill ha, sedan hittar vi det alternativ som passar bäst helt enkelt.