Ett fenomen av idag verkar vara att agera väldigt självcentrerat. Det twittras och uppdateras statusar på diverse sociala medier där folk skriker ut vad just de gör. ”JAG har det sååå bra! Titta på mig!!”
En annan mer och mer vanlig företeelse är att inte vilja bestämma sig helt och hållet. Exempel: ”Vi bestämmer att vi ses då så hörs vi av dagen innan”. Som en sorts försäkran för att om det dyker upp något roligare tänker jag inte komma. Vad är det för beteende?
Exemplen ovan belyser en trend. Under de senaste åren har det pratats mycket om att bygga det egna varumärket, om att vara sig själv och stå på sig, att det är du som bestämmer vad du ska göra. Men detta håller på att gå överstyr när det resulterar i att det bara är egna jaget som betyder något.
Jag har tyvärr fått erfara detta. Planerade och bjöd in till middag. Det var 10 stycken som skulle komma. Inbjudan skickades ut veckor innan, svaren kom in och alla ville komma. Såg mycket fram mot kvällen. Köpte mat och dryck, städade huset, planerade barnvakt. Så kul att träffa alla! Inte så ofta det går att få till en sån kväll med jobb och föräldraliv som tar mycket tid. Dagen innan det hela skulle bli av börjar återbuden trilla in. Ursäkter som att; ”jag vill inte vara trött i morgon”, ”yogan tog slut på mina krafter”, ”är helt slut efter en fullspäckad dag”, ”min andra hälft har sovit dåligt och behöver hjälp” mm. Va f-n! Säger man ja till något så får väl andra aktiviteter anpassas därefter. Vad är det att vara trött dagen efter om du sagt Ja? Kunde kanske tänkt på det innan, eller göra ett undantag och vara trött dagen efter, det är väl inte hela världen. Visst kan det hända att ett barn blir sjukt och då är det bara det som gäller. Men har du sagt ja till något veckor innan och bara känner dig trött, eller inte har lust så är det ingen ursäkt för att lämna återbud. Det som fattas då är empati och förståelse för att andra engagerar sig för att just du ska ha en trevlig kväll. Och att de även ser fram mot att träffa just dig.
Här har dagens ”DU ska bara göra det DU känner för” gått för långt! Är du trygg i sig själv kan du uppmärksamma andra. Det är de otrygga som måste skrika ut ”Titta på mig!!”
Här är min slutsats: Den som bygger sitt varumärke bäst är den som bryr sig om och uppmärksammar andra och inte bara om sig själv. Det lönar sig alltid i längden!
Sen är det såklart inte så kul att, på sociala medier, dela med sig av ett berg med tvätt eller sitt eget vemod över livets framfart. Men glöm inte att läsa mellan raderna och inse att de flesta har inte enbart så bra som det ser ut på nätet.
Peter Jakobsson
Krönikör