I familjen sedan 1950!

Företag med en historia på mer än ett halvt sekel är inte så vanliga i dagens ombytliga samhälle. Men med sina dryga 65 år på nacken har Båstad Rör lyckats med utmaningen att behålla traditionen och erfarenheten samtidigt som man hela tiden sett till att hålla sig ajour med det senaste i branschen och ligga i framkant.

Historien började redan 1950 när bröderna Malte och Rune Andersson bestämde sig för att starta eget under namnet Båstad Rörledningsfirma, M & R Andersson. Som mest hade duon ett tiotal anställda som utförde installationer på bland annat de flesta av Båstad Hems nybyggnationer under femtio- och sextiotalet. I samband med att Maltes son Ingemar började i företaget 1972 byttes namnet till Båstad Rör AB.

Idag drivs företaget av Runes dotter Kristina och Ingemars söner Mats och Ulf och tillsammans har de utvecklat verksamheten till ett modernt företag som tillhandahåller allt inom vatten, värme och avlopp samtidigt som man fortfarande fokuserar på den lokala marknaden på Bjärehalvön.
– Det som faktiskt gör oss unik, inleder Mats Andersson, är att vi har en elingenjör och en VVS-ingenjör i företaget och till detta kommer vår behörighet inom naturgas. Även om vi i de flesta fall är en underentreprenör på de större projekten har vi en position där vi kan erbjuda helhetslösningar för våra kunder, oavsett projektets omfattning.

De senaste åren har företaget arbetat mycket med förbättringar i alla delar i verksamheten. Det har hänt mycket på marknaden och för att hänga med tiden krävs det att man utvecklas hela tiden. Tidigare ärvde man ofta hantverkare när man köpte ett hus men idag är utbudet och möjligheten att själva söka efter nya leverantörer helt annorlunda, och det ställer krav.
– Vi kände att vi behövde förbättras och bli snabbare, menar Ulf Andersson. Från beställning till leverans och vidare till fakturering behövde vi korta tiderna och det har vi lyckats väldigt bra med. Vi måste följa med i tiden och anpassa vårt arbetssätt, våra öppettider och så vidare för att vara konkurrenskraftiga på marknaden.

När du sitter och pratar med Ulf, Mats och Kristina märker du snabbt att de och företaget lägger mycket kraft på att hålla en hög nivå på hantverket, som Ulf uttrycker det så ska det synas att arbetet är utfört av en fackman. De gör inte heller någon hemlighet av att de inte väljer att kriga med låga prisnivåer och snabba, hastigt utförda, installationer.
– För oss har det alltid varit viktigt att erbjuda kvalitet och bra genomförda arbeten, menar Kristina. Vi är ett lokalt företag och finns nära våra kunder så vi kan snabbt rätta till om något skulle bli fel eller behöva kompletteras.

Just det faktum att Båstad Rör är ett lokalt företag återkommer fler gånger under samtalet. Det huvudsakliga området är Mellbystrand till Torekov och med drygt sextiofem år i branschen kan man sina kunder och sitt område. Det är inte ovanligt att man arbetar i fastigheter där generationerna innan gjort installationen.
– Vi har ett arkiv med ritningar på mängder av fastigheter i kommunen, berättar Mats. Här kan vi gå tillbaka till originalritningar på installationer som gjordes i mitten av 1900-talet vilket är stor styrka när vi idag är tillbaka i samma hus.

Som engagerade i VVS-företagarna är företaget med och tar ansvar för att återväxten tryggas. Hela branschen står inför stora pensionsavgångar och här arbetar Båstad Rör lokalt tillsammans med bland annat Akademi Båstad Gymnasium och man tar regelbundet emot praktikanter och lärlingar.
– Vi vill vara med och ta det ansvar vi kan, säger Ulf. Vi är engagerade i Båstad och Bjäre och stöttar våra barn och ungdomar, exempelvis sponsrar vi Båstads GiF och Båstad Sportcenter.

På frågan vad som är företagets styrkor kommer närheten och kunskapen högt upp på listan, det är alla tre överens om. Även det faktum att man har ett lager på i princip allt som behövs till installationerna gör att arbetet flyter smidigare vilket kunderna uppskattar.
– Våra medarbetare är certifierade vvs-montörer och utbildas fortlöpande i bland annat säker vatten, berättar Kristina. Kunden idag är medveten om att utbudet är stort och då måste vi som lokal aktör alltid kunna erbjuda det lilla extra i service och kvalitet, avslutar hon.