Annons:

Det är ett långt namn att säga men så är det också en ganska speciell bil. Med Auris Touring Sports har Toyota skapat den första kombin i sitt slag med hybriddrift som alternativ till bensin- och dieselmotorer. När vi rullar ut från Toyota Center för en provkörning i höstslasket är det med viss förväntan, det är fortfarande något speciellt med hybrid.

Vid en första anblick känns modellen ganska vanlig och sticker inte direkt ut från mängden. Men efter att ha gått några varv runt bilen börjar detaljerna framträda, inte minst den atletiska fronten som känns såväl modern och stilren som kaxig och med attityd. Detta är inte en bil som får fotgängarna att vrida på nacken men samtidigt är det en snygg bil som andas kvalitet samtidigt som den redan vid anblicken känns såväl klok som kul.

Toyota-Auris2

Ingen lyx men snyggt, ordentligt och en hel del detaljer som skapar en ombonad och ganska sportig känsla. Bilen är rymlig och för den som behöver ett större lastutrymme går baksätet enkelt att omvandla till ett plant lastutrymme. På den stora skärmen ser vi hela tiden hur motorerna arbetar, vilket automatiskt får mig att tänka på hur jag egentligen kör. När el- och bensinmotorn samarbetar utvecklar de tillsammans 136 hästkrafter vilket absolut känns helt tillräckligt när vi rullar genom stan och tar av mot Galgberget. Eftersom elmotorn levererar maximalt vridmoment redan från start så känns hybridbilen raskare och reaktionssnabbare i stadstrafiken vilket uppskattas och tillsammans med den steglösa CVT-växellådan är upplevelsen riktigt trevlig.

Toyota-Auris3

Enligt tillverkarens egna uppgifter ska Auris Hybrid dra 0,40 liter milen. Bensinmotorn fungerar i Auris Hybrid både som drivaggregat och generator, batteriet behöver alltså inte laddas via en utomstående energikälla utan laddar sig själv. När du hittar rytmen och körtekniken färdas du väldigt tyst och behagligt. När vi kommer upp till Galgberget infinner sig en lite speciell känsla. Vi färdas genom höstskogen och gör det nästan helt ljudlöst. Jag kan inte låta bli att hissa ner rutan och lyssna på fåglarna samtidigt som jag påminns om att bilen jag kör faktiskt är ett steg mot en mer hållbar syn på både miljö och teknik. När en ren elbil inte passar alla, inte minst med tanke på prislappen, har Toyota seglat upp som en stor aktör på hybrider och med Auris har de tagit ännu ett steg mot den breda allmänheten. Idag är hybrid inte längre någon konstigt eller exotiskt, snarare förståndigt och kul.

Vi rullar tillbaka mot bilhallen och försöker sammanfatta intrycken. Med en prislapp som sina dieselsyskon, en tilltalande design och detaljer som ger mersmak är det svårt att hitta argument för att inte välja en hybrid om du funderar en en kombi från Toyota. Med säkerhet, körglädje och miljö i fokus är detta en riktigt trevlig bil hel enkelt!

Relaterade artiklar

X