Det första som slår mig när jag ser bilen är att jag måste fått fel modell. Visst är det en 5-serie som står parkerad där borta? Vid en närmare kontroll visar det sig att det står 328 på bakluckan men helt fel på det var jag inte. Nya BMW 3-serie Touring är nästan tio centimeter längre än sin föregångar och det märks såväl ut- som invändigt.
Det är några minusgrader under nollstrecket när jag lämnar Ängelholm och beger mig mot Båstad. Väglaget är bra och jag måste erkänna att jag njuter av färden. En BMW är alltid en BMW och även om 3-serien tillhör de mindre modellerna är det långt ifrån en småbil jag färdas i. Femte generationens 3-serie i kombiutförande har blivit större, snålare och säkrare.
Givetvis har bilens utrymmen blivit bättre, detta märks i baksätet men särskilt bagageutrymmet är förbättrat och bjuder på mer klassiskt kombiutrymme än tidigare. Elektrisk öppningsbar baklucka är standard, glasrutan kan öppnas separat om det ska lastas det allra sista. Utvändigt andas designen BMW rakt igenom. Fronten är densamma som på sedanversionen, självklart med de klassiska njurarna på plats i grillen. Helhetsintrycket är modernt och samtidigt väldigt klassiskt.
Som småbarnsförälder värderar jag idag andra förtjänster hos en bil än jag gjorde för bara några år sedan. Det ska vara enkelt att lasta in en barnvagn eller matkassarna, benutrymmet i baksätet ska vara bra och om det dessutom är tillräckligt högt för att jag ska kunna böja mig in och knäppa barnstolens säkerhetsbälte men likväl ett så lågt insteg att min treåring själv kan klättra in så är betyget med beröm godkänt. Faktum är att testbilen levererar på alla dessa punkter.
Bilens instrumentering är typisk BMW. Enkel och snyggt med en stor skärm i mitten som styrs smidigt med ett reglage mellan sätena. Här styr jag de viktiga, och kanske till viss del oviktiga, funktionerna, som en ny bil levereras med idag.
Testbilen som är en demobil med 500 mil på mätaren har en prislapp på 379 000 kronor och det är mycket pengar. Men kanske inte för mycket pengar ändå. Kvalitet kostar trots allt och med nya 3-serien har BMW skapat en bil som verkligen inger en känsla av kvalitet och gediget bilhantverk. Jag tror att många känner att det är värt nästan 400 000 kronor.