
Att vara entreprenör och mångsysslare har sina sidor. När dessa rader skrivs sitter jag i passagerarsätet med datorn i knäet på väg mot Champagne och Frankrike. Tyskland passerar utanför fönstret och jag tackar min lyckliga stjärna att jag inte har anlag för åksjuka. Ikväll är första mötet i Epernay inbokat och därefter följer några dagar med mässor och besök hos våra vinmakare.
Målsättningen var att aprilnumret av Bjäreliv skulle varit klart redan igår men vad ska man göra när tiden inte vill räcka till riktigt, det får lösas helt enkelt. I det här numret får du dessutom stifta bekantskap med en helt ny tidning, som bilaga hittar du vår senaste satsning, Näringsliv Bjäre. En helt ny medieprodukt på Bjärehalvön som kommer att komma ut regelbundet under året, en lokal affärstidning med fokus på att lyfta frågor som berör näringsliv och entreprenörskap. Vårt första nummer har helt naturligt fått ett tema som kretsar kring det val som går av stapeln den tionde maj. Missa inte att läsa våra panelfrågor till partierna, det kommer fram många intressanta svar.
I det här numret av Bjäreliv kan du läsa en intervju med Wai som driver Malens Krog. En fantastisk glädjespridare som blivit en profil i byn sedan han flyttade hit för snart tio år sedan. Det inte så många vet är förmodligen att Wai kom till Sverige som flykting som sjuåring, efter att ha flytt med båt från Vietnam. I intervjun pratar vi asiatisk mat, drömgäster, sommarens satsningar i hamnen och en hel del annat.
Våren har kommit till Bjärehalvön och det märks inte minst på att det börjar komma människor till campingar och sommarhus. Kön på ICA är lite längre än vanligt och det är lite mer bilar än vanligt på Köpmansgatan. Hela bygden blommar upp efter vintern och vi får en försmak på sommarsäsongen.
Jag känner i hela kroppen att det kommer att bli en helt fantastisk sommar. Helt klart är att den kommer att skilja sig från tidigare somrar när nu vecka 28 blir tennisfri och istället fylls av musik. Jag är övertygad om att den satsning som görs med Summer On kommer att generera väldigt mycket positivt till Båstad och även öppna upp för en delvis ny publik. Vi behöver föryngra och bredda publiken och vad kan passa bättre än att göra detta med musik och glädje?
Eftersom jag sitter i bilen på väg mot Champagne måste jag passa på att göra reklam för vårt senaste projekt. I nära samarbete med organisationer och stiftelser som arbetar med HBTQ-relaterade frågor har vi tagit fram två champagner under varumärket Love & Bubbles. Dessa kommer att lanseras på det statliga monopolet den andra maj och för varje flaska som säljs går 20 kronor till olika former av projekt för att stödja HBTQ-frågor och människors lika värde i samhället. Ett fantastiskt roligt projekt!
Välkomna till Bjäreliv och Näringsliv Bjäre! Nu är högsäsongen igång och när nästa nummer kommer ut är det sommar och skolavslutningarna närmar sig!
Vi ses på byn!
Joakim Ormsmarck
Redaktör