En nykomling i sko- och klädbranschen har funnit sin plats i Ängelholms city. En personlig butik där butiksägaren inte enbart vill sälja kläder utan även förmedla ett budskap och en känsla. Bakom idéerna finns en inspirerad tjej med en klar målsättning att möta sina kunder på det mer familjära planet. Klaras vision känns bekant men är ändå lite av en raritet i en bransch som nuförtiden är både mer digitaliserad och längre från kunden än förr.
I den södra delen av Storgatan i Ängelholm finns numera butiken Klaras med stora skyltfönster och en härlig atmosfär. Bjäreliv har träffat den stolta butiksägaren Klara Ericsson som haft tankarna på en egen butik sedan hon var liten.
– Jag har alltid drömt om att ha en egen butik med kläder och skor, berättar Klara.
Med lägenhet alldeles i närheten promenerade Klara dagligen förbi lokalen samtidigt som planerna om egen butik började formas. En dag satt en lapp i fönstret om att den var ledig.
– Jag kände att här vill jag vara så jag tittade närmre på lokalen och fick en wow-känsla i hela kroppen, beskriver Klara med lycklig blick.
Klaras mamma Anna Ericsson, som själv dri- vit butik i många år, är hennes stöttepelare i branschen och hjälpande hand i butiken. Även morfar Christer Ericsson har ställt upp med både snickarkunskaper och rådgivning, främst inom ekonomin.
– Vi har jobbat mycket tillsammans med butiken och det har varit jätteroligt, säger Klara glatt.
Utbudet i butiken är främst danska märken i rimlig prisklass med ett helhetstänk som Klara vill beskriva som snyggt, skönt och med en stil som fångar betraktarens öga. Looken ska passa på kontoret, i skolan, på dejten eller afterworken. En lite snyggare vardagsklädsel helt enkelt.
– Mitt sortiment är viktigt för mig, det ska sticka ut lite samtidigt som man ska känna sig bekväm även när man vågar klä sig i något man kanske inte först tänkt sig att ha på sig. Det är det jag vill att mina kunder ska upptäcka, poängterar Klara.
Efter en gymnasieutbildning inom media med fotoutbildning och därefter en resa kombinerad med utbildning i USA har Klara själv bildat sig en uppfattning om mode och vad hennes butik ska erbjuda.
– Jag älskar att fotografera. Jag lägger ut bilder på Instagram och Facebook nästan varje dag, säger hon och visar på mobilen.
Klara hoppas att Ängelholmarna ska upptäcka butiken. Hennes intention att verkligen hjälpa kunderna att finna rätt storlek och att de ska våga se sig själva genom någon annans ögon, det är något hon tror starkt på. Känslan som en klädstil kan förmedla är poängen och Klara har flera olika tankar om hur verksamheten ska nå ut till kunderna.
– Jag har mycket planer med olika events och samarbeten med andra handlare i stan, men det får ta sin tid, beskriver Klara.
Idag shoppar många på nätet vilket kan tyckas praktiskt men det är inte alla gånger kläderna varken känns bekväma eller motsvarar kundens förväntningar när de väl kommer på posten. Att faktiskt prova ett plagg och diskutera detta med någon som delar intresset av hur de sitter och om stilen passar för ändamålet tror Klara kommer vinna i längden. Att kvalitet får kosta lite mer vet vi av erfare.nhet och här väljer Klara att handplocka sitt sortiment så det även är bra produkter. Dock framhålls tanken att inte betala orimligt mycket enbart för desig- nerns eller märkets skull. Hon verkar ha funnit den gyllene medelvägen som kan passa kunderna i närområdet.
Oavsett hur framtiden ser ut är det en stolt och tacksam butiksägare som går till jobbet med glädje.
– Det får ta sin tid nu, säger Klara med tillförsikt i blicken.