Båstad Turism och Turistbyrån vid torget känner de allra flesta till vid det här laget. Men vad gör de egentligen mer än att dela ut information till sommarturisterna?
Väldigt mycket, visade det sig när Bjäreliv lite nyfiken började fråga och för att delge detta till våra läsare runtom i bygden så kommer vi under tre nummer att berätta mer kring verksamheten.
I det här numret har vi intervjuat Gunilla Svensson och Jeanette ”Nette” Nilsson, på visitkorten står det bokningsansvarig men som det visade sig pysslar med väldigt mycket mer.
– Jag började här våren 2005, berättar Gunilla. Min roll är att vara ett mellanled mellan näringsidkaren och konsumenten. Jag jobbar med vårt försäljningssystem och våra informationssystem och ser till att den som vill nå ut med sitt budskap också gör det. Sedan håller jag även utbildningar inom detta.
Men även om det står just bokningsansvarig på visitkortet så består uppgifterna av en hel del till. Bland annat sitter Gunilla i ett antal regionala utvecklingsgrupper som jobbar med att förbättra såväl samarbetet som utbudet inom turistnäringen i regionen. Utöver detta det på senare tid växt fram ett nytt område kring onlinemarknadsföring där Gunilla hjälper medlemmarna med råd och tankar kring hur man syns på webben. Med utgångspunkt från bastad.com, den egna hemsidan, guidas medlemmarna rätt i den djungel som det faktiskt är idag med det utbud som finns.
– För min del handlar det om att lära mig allt detta, skrattar Nette.
Gunilla går på mammaledighet i slutet av oktober och då tar jag över hennes roll. Det är väldigt mycket att sätta sig in i men samtidigt väldigt, väldigt kul. Aldrig hade jag trott att Båstad Turism gör så mycket.
Nette har efter att ha drivit en klädbutik på Köpmansgatan i fem år och därefter varit ett år på Torekov Hotel nu landat på Turistbyrån och det märks att hon redan trivs.
– Jag började redan vid midsommar men då som säsongsanställd och därefter går jag nu över på ett föräldravikariat. Eftersom jag själv varit företagare i byn känns det kul att få vara här nu och hjälpa alla de som driver verksamheter i Båstad. Jag har ju bara sett Turistbyrån från medlemmens sida innan!
I nästa nummer kommer ni att möta Camilla Rosenlund som bland annat ansvarar för Turistbyrån.