
De är opålitliga, sega, experter på att göra folk med planer besvikna och framförallt extremt ostrukturerade, de eller det jag snackar om är inget mindre än Skånes fantastiska tågsystem!!! Jag säger ”Skånes” då jag inte känner att jag är tillräckligt berest för att kunna klaga på resten av Sveriges kollektivtrafik. Så då börjar vi.
Eftersom jag personligen tar tåget till och hem från skolan varje dag och har gjort det nu ett tag anser jag också att jag har rätt till att dra en slutsats om Skånes tåg – tidsoptimister.
Förseningar har blivit en vardag för mig, nuförtiden blir man chockad om tåget ankommer i tid. Och man ska verkligen vara vaken med att hitta en sittplats på tåget för att bara för att det för en gångs skull ankommer i tid så finns det ingen som helst garanti på att det kommer anlända i tid… Det skadar aldrig att ta med sig en liten massäck för man vet som sagt aldrig hur långt tid det kommer att ta att komma fram!
Jag vet inte hur många gånger jag kommit försent till lektioner och fått använda ”tågursäkten” som försvar och fått tillbaka en sur liten blick av läraren där man ser igenom pannbenen hur hen tänker ”Jadu om du bara hade tagit ett tidigare tåg din lata lilla tonnåring”. Men näe, varför ska jag som kund till tågtrafiken behöva gå upp en halvtimme/timme tidigare för att ta ett tidigare tåg bara för att man inte kan räkna med att tågen håller de tider de sagt. Det är trots allt en tjänst som man betalar för och då ska den tjänsten genomföras. Det är precis lika självklart som att jag vill att min frisör ska klippa mig på den tiden vi bokat som att tågen ska hålla sig till sina tidtabeller.
Dessutom tror jag att ni kan förstå känslan när man ska på en stor föreläsning och tåget är försenat 30 minuter och man måste smyga in mitt under föreläsningen och hitta en ledig plats i en fullsatt aula och med en ljudnivå lika låg som tågens effektivitet… Inte sådär jättehärligt…
Visst kan man få ersättning för förseningar och så vidare, men det är ingen som orkar skicka 500 meddelanden fram och tillbaka för att få tillbaka 22 kr på kontot. Det handlar inte om pengarna. Det handlar om tid, om människors fritid, det är den man blir bestulen på och det är den som i så fall skall ersättas vilket känns ganska omöjligt om inte man lyckas bygga ihop en tidsmaskin!
Jag tycker också att det är extremt lustigt hur lätt det är att få böter om man till exempel inte aktiverar sin mobilbiljett i tid. Det kan handla om några ynka minuter över tidsgränsen och smack så har du 1000 kr i böter! Lätt som en plätt! Men deras 20 – 30 minuters förseningar varje dag är stackars ofrivilliga spårändringar och tekniska fel som ingen kan rå för och det ger inte oss resenärer rätt att klaga?
Jag är riktigt trött på att sitta o vänta i gråa tunnlar och ute i kallt och blåsigt väder på tåg som inte håller de tider som sägs och jag vet att många håller med mig!
Så kära tågsystem, är det inte dags att droppa tidsoptimismen och utföra era tjänster precis som ni utlovar?