
Sedan en tid tillbaka har säkert den uppmärksamma läsaren noterat att det öppnat en ny butik i den lokal som i ett halvt sekel huserat ICA Gamlegården. Men istället för grönsaker och konserver är det numera inredning som står i fokus när Hemma Bruket slagit upp dörrarna.
Bakom satsningen står Peter Wetoft och Andreas Petersson båda hemmahörande i Nordvästra Skåne, och affärsidén är koppla konsumenterna direkt till producenterna och vice versa. Att ta bort alla mellanled och låta kunderna vara med i utformningen av själva produkten vilket ger produkter som kunder verkligen vill ha, samt att priserna, då varan går direkt från fabriken, blir betydligt lägre.
Fram till idag har all försäljning under varumärket Hemma Bruket, skett över nätet, framförallt i Tyskland, Frankrike och Storbritannien där det finns en mer utvecklad näthandel berättar Andreas Petersson.
– Vår outlet på Köpmansgatan 15 är den första fysiska butiken för Hemma Bruket. Butiken är här för att skapa en närmare relation med våra kunder, en mer personlig feedback på sortimentet och skapa en dialog med våra kunder, ett möte för idéer och inspiration till vad vi ska designa och tillverka kommande säsonger.
Hemma Brukets som koncept och varumärke är endast ett år gammalt, men heminredning och produktutveckling är långtifrån nytt för företaget som sedan tidigare designar, tillverkar och levererar produkter till flera stora detaljhandlare och grossister under deras egna varumärken. Andreas berättar att senast han och kollegan var på Väla kunde de hitta sina produkter sålda i åtta olika butiker och varuhus.
– Idéen till Hemma Bruket kom två år sedan då en av de större kunderna kom till fabriken och gjorde en kvalitetskontroll. Vi hade jobbat med att utveckla en ny fåtölj och kände oss osäkra om vissa detaljer i utformningen, vi hade tre olika prototyper. Personen i fråga älskade fåtöljen och när hon fick höra att priset var en tiondel jämfört med butik om hon köpte direkt från vår fabrik så engagerade hon sitt Facebook-nätverk. De röstade gemensamt över utformning och färg, gav ett löfte om att köpa till en gemensam volym, så vi drog igång serietillverkningen. Fåtöljen Bayonne blev en stor succé och vi såg ett nytt, bättre sätt att utveckla och distribuera produkter, Hemma Bruket var fött.
Produkter utvecklade tillsammans med konsumenten och sålda direkt till konsument är fortfarande en bråkdel av bolagets omsättning, men detta är något man verkligen tror på för framtiden.
– Vi strävar mot att alla i världen ska kunna bo bra och ha ett hem efter deras behov och stil, oavsett förutsättningar. I Europa vill vi nå dit genom Hemma Bruket, vi har samma mål i låginkomstländer, men där genom ett annat varumärke och utvecklingsprocess som vi kallar Kaspery. Genom Kaspery skapar vi bra funktionella produkter för hemmet med en specifik fokus på ett pris som konsumenter med en verkligen liten budget har råd med. Konkret betyder det att vi idag säljer Kaspery produkter på 200 stormarknader i Kina till näst intill halva priset gentemot exempelvis IKEA, utan att ta avkall på kvalitet, men genom att tänka annorlunda och skapa en väldigt förenklad distributionsprocess där möblerna levereras kontinuerligt tillsammans med mjölken till stormarknaden där den lokala kunden kan ta hem den.
Butiken i Båstad är fylld med inspiration för hemma. Här hittar du helt klart möbler och inredning som du inte hittar överallt annars och det till bra priser. Andres kan konstatera att responsen varit väldigt bra, från såväl ortsbor som turister.
Tanken är att butiken ska hålla öppet till andra halvan av augusti men redan nu flaggar Andreas för att det eventuellt kan bli en fortsättning.