Månadens provkörning: Fiat Freemont

Fiat Freemont är varumärkets bästsäljare på den svenska marknaden och den mest populära modellen i segmentet. I höstas lanserades den nya, lite kaxigare versionen, Freemont Black Code Cross och det är den som Bjäreliv nu hämtar ut på Klasén Bil i Halmstad för en provkörning.

Dieselmotorn på 170 hästkrafter svarar bra när vi rullar ut från hallen och styr mot Steninge. Innan fotograferingen vill vi känna på bilen och se om den verkligen är så bra som kritikerna säger. Kan verkligen en bil med sju säten, stora lastutrymmen och dessutom ett hyfsat lågt pris vara så bra?

Det är inte direkt en sportbil vi testar så tankarna på en italiensk fullblodsracer lägger vi åt sidan direkt, men därmed inte sagt att Fiat Freemont på något sätt skulle vara tråkig, snarare tvärtom. Bilens storlek och det lite högre insteget ger en känsla av en amerikansk jeep och när du är på plats i förarstolen känns det riktigt bra. Det är en stor bil med plats för hela familjen, reglagen är enkla och inredningen sober. Stolarna är dessutom härligt skålade och ger en sportig känsla trots allt.

Motorn är på 2,0 liter och den 6-stegade automatlådan i kombination med AWD fyrhjulsdrift ger bra förutsättningar oavsett om du ska finköra längs en landsväg, krypköra i city eller ge dig ut på skogsvägarna för att hugga en julgran i snöslasket.

fiat-interiörDet som skiljer Freemont Black Code Cross från ursprungsmodellen är bland annat de nya stötfångarna fram och bak med skyddsbågar i Platinium Chrome, blanksvart grill och dimljussargar. Även sidokjolarna är i Platinium Chrome, liksom takrailsen. Fram- och bakljus har svarta ramar och bilen har helt nya 19-tums femekrade aluminiumfälgar i kulören Hyper Black. Interiört är stolarna klädda i svart läder med nättyg i dynorna och grå sömmar. Det gäller även på armstöd och dörrpaneler. Listerna på instrumentbrädan, mittkonsolen och ratten är färgade i nya kulören Liquid Graphite. Ratt och växelspaksknopp är läderklädda.

På väg genom Halmstad funderar jag på om detta är en bil för mig. Vi är bara tre personer i familjen och vad ska jag med sju sittplatser till? Sedan går tankarna till alla de gånger vi bilat till fjällen, kört till fotbollsträningar och så vidare. Då har det absolut behövts sittplatser men vem vill köra runt i en buss? Med en Freemont är personbilskänslan perfekt samtidigt som jag får plats för både människor och packning, en mycket trevlig ekvation. Helt klart är att få bilar är så praktiska och mångsidiga som Fiat Freemont. Utrymmet för både fram- och baksätespassagerare är gigantiskt och de två extrasäten i en tredje rad som fälls upp ur golvet är smarta. Det finns inte mindre än 25 olika utrymmen för diverse prylar och ett bagageutrymme som kan bli upp till 1500 liter stort med de bakre sätesraderna nedfällda.

De Freemont Black Code Cross som Klasén Bil har hemma i hallen börjar på 289 000 kronor och för det får du det mesta tänkbara i utrustningsväg. Från läderklädsel och trezons klimatanläggning till däcktrycksövervakning, 8,4” touchscreen som reglerar såväl ljudanläggning som klimator, backkamera och navigation. Ljudanläggningen är ett Alpine Premium system med 6 högtalare, 368 W förstärkare och subwoofer.

Vi styr tillbaka mot Flygstaden med en delvis ny bild av Fiat som varumärke. Att de kan bygga små roliga bilar är ingen nyhet, se bara på hur Fiat 500 tagit sin position, men med Freemont har de verkligen tagit en plats bland de större modellerna, en plats som de helt klart förtjänar!

Text & Foto: Joakim Ormsmarck

1 Comment

  1. Nu är dock Fiat Freemont egentligen inte en Fiat utan en – Dodge! Modellen hette Dodge Journey innan Fiat (som äger Chrysler/Jeep/Dodge-koncernen) beslutade att modellen skulle vara en Fiat på den europeiska marknaden. I samma veva förvandlades bl a Chrysler Voyager till Lancia Voyager. Lite märkligt då amerikanska och italienska bilar egentligen är varandras motpoler. Därmed inte sagt att Fiat Freemont är en dålig bil, men det är alltså ingen ”riktig” Fiat utan en Dodge.
    /Kalle

Kommentarerna är stängda.