
Mäklarföretaget de driver tillsammans med kollegorna i Torekov är ett av landets äldsta, unikt inte minst för att det har överlevt genom generationerna. Oskar Persson är idag den femte generationen och det är omöjligt att inte känna historiens vingslag när vi slår oss ner tillsammans med VD Peter Persson i konferensrummet, i sällskap av målningarna av tidigare generationer.
På väggen i konferensrummet finns en stor målning över centrala delarna i Torekov och vi kan snabbt konstatera att flera av fastigheterna just nu är till försäljning på tavlorna ute i skyltfönstret.
– Med tanke på att Jakobssons varit verksamma sedan i mer än åttio år, inleder Peter, är det inte konstigt att vi fått förtroendet att sälja flera hus i bygden flertalet gånger. Jag för egen del har varit mäklare i tjugo år och det finns ett antal fastigheter som jag varit med och sålt både tre och fyra gånger.
Historien om Jakobssons tar sin början med Alfons Jakobsson, en mångsysslare som försörjde sig som bland annat skribent, överförmyndare och bouppteckningsförrättare. År 1934, som var starten för företaget, började han även skriva köpehandlingar och med en skrivmaskin på pakethållaren cyklade han runt på Bjärehalvön och gjorde affärer.
– Min morfar John Arvid är tredje generationen i företaget och han är fortfarande aktiv, även om han inte mäklar idag, berättar Oskar. Det händer ganska ofta att kunder vill träffa honom när det är dags att sälja huset, eftersom de en gång köpte det av honom för kanske fyrtio år sedan.
Men hur får man egentligen ett företag att överleva över en så lång period av år. Oftast, när man pratar om familjeföretag så brukar man säga att första generationen bygger upp, andra generationen förvaltar och den tredje raserar. Men på något sätt har Jakobssons överlevt genom generationerna och exakt vad det är som gjort detta kan inte Peter och Oskar riktigt svara på.
– Jag tror att det till stor del handlar om vår relation till våra kunder, inleder Peter. Vi försöker att alltid göra lite mer än vad som egentligen kanske förväntas. Vi är noggranna och tar hand om allt genom hela affären.
– Vi går in i affären till 100 procent och det tror jag att våra kunder märker, säger Oskar, sedan har vi såklart en unik kännedom om byn och bygden vi arbetar i och det ger såklart ett förtroende, inte minst för de kunder som kanske inte bort permanent här och vill kunna lita på att allt fungerar trots att de inte är på plats.
Men när ett företag bevisligen fungerar bra och har gjort det i många generationer, finns det inte då en vilja att växa och öppna fler kontor?
– Visst har tanken funnits att öppna kontor i Stockholm där många av våra kunder bor men samtidigt känner vi att vi har ett koncept som fungerar så varför då frångå det, säger Peter. Vi arbetar idag över hela Bjärehalvön och en bit in i Halland och ner mot Ängelholm men det klarar vi bra från ett kontor här i Torekov.
På frågan hur framtidens mäklarbransch ser ut är både Peter och Oskar överens om att nätet blir allt viktigare. Samtidigt tror de inte att rena nätmäklare, som kommer på senare år, är något som kommer att få fäste i deras egen region. Här handlar mycket om service och närhet till kunderna och där är det svårt för en nätmäklare att mäta sig med mer än åttio års lokalkännedom och nätverksskapande.
– Vi arbetar idag aktivt med nätet när det kommer till annonsering och ser till att följa med tiden, menar Peter. Samtidigt anpassar vi marknadsföringen för varje objekt till de specifika behov som finns där vissa objekt behöver nationell marknadsföring och andra mer lokal. Varje objekt och kund är unik och det är viktigt att inte glömma det.
Fem generationer är en lång tid men även om traditionen och historian är en stor del i Jakobsson även idag så märks det på både Peter och Oskar att deras ambition är att ligga i framkant, att utvecklas i lagom tempo och hela tiden ha kunden och servicen i fokus. Det bådar gott för kommande generationer.