Platsen är Los Angeles. En större gala äger rum och Johan Lindeberg får frågan var han bor numera. Svaret är givet, Torekov i Europa. Det här med landsgränser, eller gränser överhuvudtaget, är inte hans grej alls och med det nyligen nylanserade klädmärket BLK DNM har han bestämt sig för att återigen skapa förändring.
BLK DNM, som ska uttalas Black Denim, är som en kärleksrelation som delvis pausats men nu blossat upp igen. Startat redan 2011 efter att Johan Lindeberg tagit sig igenom sin skilsmässa och på en strand i Montauk bestämde sig för tre saker, att bli en ännu bättre pappa, bli en New Yorker på riktigt samt att starta upp ett nytt varumärke. Att han är en engagerad pappa lär ingen som hört honom prata om dottern Blue kunnat undgå, New Yorker blev han och ett nytt varumärke såg dagens ljus.
– Namnet BLK DNM hade jag redan, tanken hade varit att köra det som en sidekick till Paris68, projektet som jag och min dåvarande fru Marcella körde tillsammans efter att jag lämnat J.Lindeberg. Hela mitt huvud var inspirerat av det som hände i Paris 1968, allt i mitt uttryck. Det brukar vara så att när jag går igenom förändringsprocesser, som nu skilsmässan, så kommer mina rötter från Lund tillbaka, den där revolutionära känslan från uppväxten. Det blev grunden till BLK DNM
Vid lanseringen fick BLK DNM snabbt kultstatus, inte minst på hemmaplan i New York där det var baserat, och året därpå tog Johan Lindeberg i det närmaste över de svenska modepriserna när han korades till mäktigast inom svenskt herrmode av King och till årets designer av Café. Dessutom var han nominerad till Best new menswear designer in America av det amerikanska magasinet GQ.
– Allt kom väldigt naturligt med BLK DNM. Jag gick tillbaka till mina rötter i Lund, Paris 68-rörelsen, och inspirerades av starka kvinnor runt omkring mig. Det var freedom, peace och women empowerment. En skarp, akademisk look med säte i New York. Märket växte organiskt och folk sökte upp det själva, berättar Johan Lindeberg.
Johan berättar att grunden från allra första början var att skapa ett modernt varumärke helt utan säsonger med ikoniska produkter som släpps löpande, i princip när de blir klara.
– Jag kom att få alla plagg skulle ha nummer, Leather Jacket 5 och så vidare. För mig handlar det alltid om ett underliggande syfte, att skapa en parallell värld, nästan en sagovärld, som kan påverka människor och omvärlden.
Men även om allt såg bra ut utåt så fanns det ett problem i att lönsamheten inte nåddes och till sist kom man till en punkt där Johan menar att han var tvungen att kompromissa för mycket med sin egen vision och övertygelse. Exakt vad som händer har egentligen aldrig kommunicerats men att det blev slitningar mellan investerarnas vinstintresse och kreatörens kreativitet är ingen vild gissning.
Våren 2015 lämnade han bolaget och har sedan dessa arbetat som konsult för bland annat J.Lindeberg, som bär hans namn efter att han en gång startade det, samtidigt som han fortsatt att arbeta som fotograf och varumärkeskonsult. Mitt i detta gick också flytten till Torekov där släkt och vänner sedan tidigare fanns.
Men han var inte färdig med BLK DNM, något som dottern Blue påpekade och för drygt ett år sedan blev det officiellt att varumärket köpts tillbaka av Johan tillsammans med norska Varnegruppen som bland annat äger Dressmann, Cubus och Volt. Under det år som passerat har Johan tillsammans med sitt team arbetat med att skapa de nya kollektionerna och i november släpptes de första plaggen.
– Med nya Blk Dnm vill jag bygga en ”borderless community”, och det är så jag lever själv också. Jag rör mig hela tiden mellan Los Angeles, New York, Paris, Stockholm och Torekov, säger Johan.
Som en del i projektet med lanseringen av BLK DNM avslutade han precis en resa med bil från Paris till Dakar som kom att dokumenteras längs vägen. Vid stoppen plåtades bilder för kommande kampanjer och den nyfikna kunde följa resan via Instagram där han själv kommenterade resan. ”When I mentioned to @bluelindeberg that I wanted to take @blkdnm on a road trip from PARIS TO DAKAR to search for Creativity Beyond Borders and also to learn more from other cultures. She said immediately: “I want to come. It’s a once-in-a-lifetime opportunity. I can’t miss it”. And what an amazing trip we had. So much we’ve learned and so many great people we met. We been driving about 4000 km during 1 month.”
Namn: Johan Lindeberg
ÅLDER: 62 år
Bor: I Torekov
Familj: Dottern Blue, 17 år
Yrke: Modedesigner, fotograf och varumärkeskonsult.
Karriär: Examen från Handelshögskolan i Göteborg. Blev svensk distributör för italienska Diesel år 1990, där han senare blev global marknadschef. Startade det egna varumärket J.Lindeberg 1996. Mellan 2007–2009 var han kreativ chef för Justin Timberlakes modemärke William Rast. 2010 startade han lyxmärket Paris 68 tillsammans med sin dåvarande hustru Marcella Lindeberg. 2011 grundade han märket BLK DNM, som han lämnade 2015 och nu återvänt till som delägare.
Text: Joakim Ormsmarck Foto: Anders Sällström