På paus med Emma Sventelius

Under utbildningen till molekylärbiologi i Lund halkade Emma in på en kort sommarkurs i Operainterpretation. Det ledde till sju års sångstudier och nu har hon gjort snabb karriär som operasångerska vilket har lett till att hon är årets Birgit Nilsson-stipendiat. Med uppsättningar både i Sverige och Tyskland är det ett hektiskt schema. Som just nu har coronapaus.

Emma föddes i Lund år 1990 in i en familj med musik och körsång som stora fritidsintressen. 14 år gammal gjorde hon sin prao på Kungliga Operan i Stockholm och när hon, efter två veckor, kom tillbaka till Lund, berättade hon för familj och vänner att hon skulle flytta till Stockholm och bli operasångerska. Trots detta bytte Emma efter studenten spår och bestämde sig för en naturvetenskaplig bana vilket bland annat ledde till studier i molekylärbiologi vid Lunds universitet.
– Jag har alltid varit körsångare men tänkte väl att musik var inget man kunde jobba med på heltid. Jag pluggade molekylärbiologi så halkade jag in på en sommarkurs i Operainterpretation. Där såg lärarna något i mig. ”Snälla snälla, ge sången ett år heltidsstudier och se vad som händer med din röst” sa de till mig. Då blev det att jag sökte till Vadstena folkhögskolas Musiklinje, berättar Emma

Ett år blev till två år i Vadstena och sen fortsatte sångutbildningarna i Köpenhamn, i Wien och i Stockholm på Operahögskolan.
– Totalt blev det sju års sångstudier men innan hade jag hört att det tar i genomsnitt tio år att bli operasångare.

Under första året på masterutbildningen på Operahögskolan träffade Emma en agent som signade henne och ordnade auditions. Detta är en förutsättning för internationell karriär.
– Jobbar man bara i Skandinavien kanske man klarar att vara själv och söka upp auditions men utanför det så är det bara agenter som kan fixa auditions. Agenterna ger en kvalitetsstämpel och de har alla kontakter. Sen är det väldigt skönt att inte själv behöva göra löneförhandlingar och sånt. Detta och mycket annat gör min agent åt mig.

Hösten 2017 debuterade Emma internationellt som Suzuki i Puccinis ”Madama Butterfly” på Deutsche Oper am Rhein i Düsseldorf och Duisburg, och under säsongen 2018–2019 sjöng hon såväl Carmen på Malmö Opera och Orlando i en omarbetad version av Händels opera på Confidencen, i regi av Kungliga Operan i Stockholm. Från och med säsongen 2019/2020 är Emma en del av ensemblen på Theater Bonn i Tyskland. Där har hon bland annat sjungit Octavian i ”Rosenkavaljeren” av R. Strauss och Cherubino i ”Figaros bröllop” av Mozart. Efter ett inhopp med kort varsel, blev den sistnämnda rollen också hennes debutroll på Kungliga Operan i Stockholm i februari 2020. I övrigt har Emma under studietiden sjungit flera roller, allt från The Sorceress i Purcells ”Dido and Aeneas”, till Madame Flora i Menottis ”The Medium”.

Vad är det bästa med opera?
– Det beror på om du frågar mig som utövare eller som publik men jag upplever att opera är den ultimata kombinationen av så många konstformer. Det är musiken, skådespeleriet och känslorna. Tillsammans skapas känslor som inte går att värja sig från. Opera når bortom det intellektuella som inte talteater gör. Sen erbjuder opera en möjlighet att stanna upp och få vara i en känsla och ett sammanhang där allt inte måste gå så himla snabbt.
– Som utövare så älskar jag att få kasta mig in i känslor som jag aldrig annars skulle uppleva, allt från de gladaste till det mörkaste.

Föll sig skådespeleriet naturligt för dig?
– För mig gjorde det det. Jag har alltid sjungit för att berätta något. Detta även innan jag hade skapat min operaröst. Berättandet är min drivkraft och nu gör jag det med mitt instrument rösten. Även idag tycker jag mycket mer om att göra föreställningar än att hålla konserter. Då får man ge sig in i en annan verklighet och får gestalta en annan människas öde. Jag är då en annan person. Det är det roligaste med jobbet.

Favoritopera att lyssna på?
– Mina favoritoperor att se på är de där det inte finns någon roll som jag hade kunnat framföra. Då slipper jag lyssna på sångarna och analysera hur jag hade gjort den rollen. Det är nog en liten yrkesskada. All musik jag njuter mest av att lyssna till är sånt jag inte själv skulle kunna göra. Favoritopera att lyssna på är Puccinis Tosca och La Bohème.

Favoritopera att framföra och drömroll?
– Jag har faktiskt redan fått framföra mina två drömroller, dels är det att vara Octavian i Der Rosenkavalier. En drömroll jag haft sedan jag fick lite inblick i opera. Jag trodde inte jag skulle få möjlighet att göra den rollen än på många år. Den andra drömrollen är att göra Carmen vilket jag gjorde för två år sedan och hoppas få göra igen någon gång.

För tillfället befinner sig Emma i Malmö med sin man Hannes Öberg som också är operasångare. Alla deras uppsättningar har coronapaus sedan en tid tillbaka. Nu när restriktionerna börjat släppa i Tyskland ser det lite ljusare ut igen.
– Nyligen fick jag besked från operan i Bonn att den produktionen som skulle gjorts nu på våren planeras till efter sommaren. Operahuset har öppnats för repetitioner så jag ska dit och sätta igång.

Om föreställningar verkligen går att genomföra till hösten är högst oklart.
– Det är inte kul att inte veta när jag får stå inför publik igen.

Som årets Birgit Nilsson-stipendiat skulle Emma medverka på festkonserterna i Svenstad i sommar men de är inställda. Själva utdelningen av stipendiet, äran och 200 000 kronor, skall dock ske i Västra Karups kyrka 7 augusti och beroende på då gällande restriktioner kommer den utföras med publik eller bara streamad.
– Att vara artist och van att uppträda live inför publik så är det inte alls samma sak att uppträda för en dator. En dator ger inte tillbaka den energin som en publik gör.

NAMN: Emma Sventelius
YRKE: Operasångare
ÅLDER: 30
BOR: Där jobben finns, innan Corona i Tyskland, nu Malmö.

Text: Peter Jakobsson
Foto: Elisabeth Toll
www.emmasventelius.se