Om parkerna och grönområdena i en stad är dess lungor är butikerna och restaurangerna dess hjärta och puls. Hur skulle en stad som Ängelholm se ut och upplevas utan alla dessa fantastiska företagare som lägger all sin kraft och energi på att skapa dessa mötesplatser?
Det är lunchtid en dag mitt i veckan när Bjäreliv får en pratstund med Linda Wahlberg och Tobbe Lassnack, som precis kunnat fira att deras butik Elvilito nu funnits på Storgatan i tre år. Som sig bör när det kommer till Elvilito blev firandet rejält med bra erbjudanden i butiken, events och massor med folk.
– För oss är det väldigt viktigt att erbjuda mer än bara snygga kläder, inleder Linda när vi slagit oss ner en bit in i butiken med varsin kopp kaffe från Nespressomaskinen. Vi vill att det ska kännas avslappnat att komma hit och att våra kunder ska känna sig bekväma att bara gå runt och hitta inspiration. Det är också det tankesättet som vi haft med oss när vi byggt butiken, det ska vara snygga miljöer där varumärkena tydligt exponeras och där kunderna får en helhetsupplevelse.
Att butiken är något av en upplevelse kan nog alla som gjort ett besök intyga. I totalt tre plan, och på 400 kvadratmeter, ryms kläder för både henne och honom plus utvalda inredningsdetaljer, prydnadsföremål och belysning. Linda, som själv är arkitekt i grunden och även arbetar som mäklare, berättar att just inredningen är ett av de områdena där de räknar med att växa framöver.
– Nu har det gått tre år sedan vi öppnade upp butiken, säger Tobbe, och vi har massor med idéer och tankar kring hur vi vill utveckla hela vårt koncept i framtiden. Just nu har vi så mycket med en privat renovering hemma, men så snart den är klar ska hela butiken få sig ett rejält lyft med en hel del nya tankar.
För den oinvigde kan Lindas och Tobbes tankar nästan kännas lite främmande. Butiken känns fräsch, nytänkande i sin nuvarande form och med tanke på att den bara är tre år gammal kan man undra om det finns så mycket att förbättra. Men här känns det som att entreprenörssjälen tar vid och duon verkar inte se någon begränsning i hur Elvilito kan utvecklas in i framtiden.
– Vi försöker alltid arbeta utanför boxen för att använda ett lite slitet utryck, säger Tobbe. Vi har tidigare drivit mycket större butiker och har tagit med oss det tankesättet hit till den här butiken, som shop-in-shop-tänket där varje varumärke får sin egen del.
Att butiken är mer än bara en butik är tydligt, för paret handlar det om att skapa en destination och shoppingupplevelse för sina kunder utöver det vanliga. Bakom sig har de många år i branschen och det var också genom butiksarbetet de en gång träffades, när Tobbe drev ett butikskoncept i Malmö och Lund.
– Jag har alltid arbetat med kläder och det jag brinner mest för är nog kombinationen av företagandet och att skapa och utveckla koncept, menar han. Under många år jobbade jag med att ta fram och driva ett stort butikskoncept med totalt sju butiker i Stockholm. Kände därefter att det var dags för oss att starta upp i Ängelholm och göra någonting lokalt i den staden man lever och bor i, och på den vägen är det att Elvilito blev till. Vi visste att vi ville öppna en butik här men sedan var det först när vi hittade den perfekta lokalen som vi satsade och körde på.
I en tid när rubrikerna i de nationella tidningarna skriker ut begrepp som butiksdöd och kris för detaljhandeln känner varken Linda eller Tobbe någon direkt oro. De vet båda att det lokala och servicen de kan erbjuda sina kunder aldrig kan erbjudas på webben och utifrån det satsar de tillsammans med sin engagerade personal bara mer på att verkligen skapa den där unika mötesplatsen dit kunderna kommer även om de inte ska handla något just idag.
– Ängelholm är en bra stad att driva butik i, menar Linda. Jag tycker att det finns en bra sammanhållning mellan oss som är verksamma i centrum och tillsammans arbetar vi alla för att stärka centrumhandeln. Vi kan inte bara öppna upp dörren och förvänta oss att kunderna ska komma utan det handlar om att hela tiden arbeta med helheten och då måste vi alla arbeta tillsammans.
Paret menar att det är viktigt att hitta olika former av samarbeten med andra aktörer i stan där kunderna får mervärden och tillsammans stärker företagarna varandra.
– Vi kör VIP-kvällar, företagsevent, tävlingar och ibland flashmobs och modevisningar, berättar Tobbe. Allt handlar om att vara engagerade i det vi gör och det är nog också en av våra styrkor, vi gör detta tillsammans med andra aktörer som också som vi vill utveckla den egna verksamheten och i förlängningen vår fantastiska region.
Under intervjun kommer dottern Ella på blixtvisit tillsammans med mormor och detta för oss in på namnet Elvilito när Linda berättar att det är familjemedlemmarnas två första bokstäver i förnamnen som ligger som grund till det italienskklingande namnet Elvilito, Ella, Vilmer, Linda och Tobbe. Egentligen är det ganska givet att en så personlig butik ska vara uppkallad efter de som sätter sin personlighet på butiken.
– Det är ganska självklart egentligen att vi som personer, tillsammans med personalen, präglar butiken som vi arbetar med. Jag och Linda gör själva alla inköp och det gör såklart att det vi säljer speglar dels oss kanske men framförallt den känsla som butiken har.
Linda fyller i att en av grunderna i butiken är att arbeta med varumärken som du inte hittar överallt, även om det inte är möjligt att vara ensam på alla märken är ändå ambitionen att alltid ligga i framkant och att våga ta in varumärken som internationellt sett är kända men som ännu inte är fullt etablerade på den svenska marknaden.
– Sedan tror jag att vi är ganska modiga i våra inköp, menar Tobbe. Vi vågar ta in de plagg som sticker ut lite och som har lite mer attityd. Inför varje ny säsong presenterar vi alltid något nytt varumärke vilket skapar dynamik och rörelse i varumärkesmixen.
Viktigt är att det finns ett brett utbud som erbjuder kläder för alla tillfällen, allt ifrån vardag, jobb och fest. Även att det ska finnas märken i olika prisklasser, med tanken att alla ska kunna hitta något som de både vill, och kan köpa, när de besöker butiken.
Tobbe sammanfattar det bra precis innan det har blivit dags att avsluta intervjun när han konstaterar att de inte tänker på kunders ålder när de gör sina inköp utan snarare handlar det om att kunderna har det gemensamt att de vill klä sig snyggt och med kvalitet och det är främst det som är hans och Lindas uppgift – en uppgift de tar på största allvar men med mycket glädje på vägen.