Ibland för tillfälligheterna oss till situationer i livet och för Catharina Lindeberg Bernhardsson är det verkligen så. Vem hade trott år 1985 när hon tog emot Moderådets Designpris för sina barnkläder att hon trettio år senare skulle stå inför ett hundratal kinesiska journalister och göra dukningar tillsammans med Vogue Chinas redaktör?
Dagen innan vi ses, i den gamla ladan där Catharina bor med sin man, har hon haft en stor nätverksträff kring det stora bordet med utsikt över Bjäre och havet. Totalt 23 personer träffades för att utbyta idéer, knyta kontakter och umgås.
– Det började förra sommaren då jag drog ihop ett gäng kreativa personer inom allt från odling och matlagning till konst, influencers och keramik. Det blev bra så nu kände jag att jag ville göra om det och det blev ett så stort intresse så vi fick säga nej till de sista, fler fick inte plats.
Två år har gått sedan Catharina och hennes man Göran flyttade till Bjäre permanent men redan tidigare användes gården som sommarboende. Men då bodde familjen i den intilliggande bostaden innan de en dag insåg vilken fantastisk utsikt det var från den gamla ladan. Idag är ladan förvandlad till bostad med en hänförande känsla där Catharina även har möjlighet att förlägga sina egna kurser inom sitt gebit som dukningskonstnär.
Har du alltid arbetat med dukningar?
– Nej jag arbetade med barnkläder från slutet av sjuttiotalet och under åttiotalet och hade där hittat en egen nisch där jag skapade barnkläder som tog sin inspiration från de vuxnas kläder, det var det ingen annan som gjorde på den tiden.
Varumärket Sagofén blev en succé och 1985 fick hon motta Moderådets Designpris för sitt arbete. De svenska kungabarnen syntes i Sagoféns overaller och efterfrågan ökade hela tiden, till sist kände hon att det blev för stort att hantera och 1989 såldes företaget och familjen flyttade till Belgien där maken fått arbete.
– Åren i Belgien kom att påverka mig mycket, det var här jag såg och upplevde ett helt annat sätt att arbeta med blommor och dukningar. När vi sedan flyttade hem till Sverige och Lidingö öppnade jag en liten blomsterbutik och det ledde till att jag fick fler och fler förfrågningar om att duka med mina arrangemang på olika fester och event.
Nu är vi framme i mitten av nittiotalet och kokböckerna har hamnat i fokus hos landets bokhandlare. Efter att ha gjort en större dukning på anrika Grand Hotel kom frågan om hon var intresserad av att ge ut en bok och hittills har det blivit sex böcker som getts ut runtom i världen.
– Precis som med Sagofén hittade jag en egen grej där jag var först, säger Catharina. Med mitt sätt att duka efter säsong gjorde jag något nytt och även mitt sätt att tänka kring dekorationen var annorlunda, att kunna äta av dekorationen på bordet var inget som någon i Sverige gjort innan.
Men du är i det närmaste en rockstjärna i Kina, hur blev det så?
– En ren slump. En kinesisk forskare hittade den på Gleerups i Lund och tog med den till en vän på Vogue, hon tyckte den var fantastisk och ville göra en liknande. Min bok översattes till kinesiska och jag åkte över för releasepartyt som var galet med journalister, TV och ett enormt uppbåd. Efter det är stor del av mitt arbete och jag har varit där mycket samtidigt som kinesiska grupper kommer hit till Bjäre för mina kurser.
I skrivande stund är Coronaviruset på alla löpsedlar och hur detta kommer att påverka de kommande resorna är fortfarande oklart, inplanerat just nu är en grupp som ska anlända till Bjäre i maj och två grupper i juni. Idag är dessa kurser en del av verksamheten tillsammans med böckerna, en ny bok släpps inom kort i Kina, men fortfarande är eventen och festerna det centrala för Catharina.
– Det har blivit mycket stora tillställningar, för ett tag sedan gjorde jag en dukning för 350 personer på K-Märkt, men jag gör även en hel del jobb här på Bjäre. Bland annat tillsammans med Jalle på G.Swensons. I framtiden skulle jag gärna arbeta mer här på Bjäre, här finns alla råvaror och hela miljön är så fantastisk.
På frågan om Bjäre är hemma idag svarar Catharina efter lite betänketid att det nog är så, samtidigt som både hon och familjen är väldigt globala i sitt sätt att leva, efter att ha bott utomlands i många år och rest mycket är det naturligt. Men Bjäre har likväl blivit platsen där alla samlas.
En sista fråga, hur löser kineserna råvarorna? De måste väl skilja sig åt mellan Bjäre och Shanghai?
– Visst kan man behöva byta ut något men faktum är att när jag är på plats för att göra dukningar i Kina löser de alltid exakt det jag behöver, det viktiga är att jag gör en lista som är specificerad ner i minsta detalj så att inget kan missförstås, hur de sedan löser det vet jag inte men allt finns på plats när jag börjar duka.
Foto: Anna Aatola