Det har hunnit gå snart tio månader sedan Falskmyntaren lanserades och Båstad hade sitt första öl på Systembolaget. Inte vilket öl som helst utan ett öl med basen från de äpplen som odlas på Kattviks Fruktodlingar. Nyligen lanserades en lättöl på samma koncept så Bjäreliv blev nyfikna och stämde träff med entusiasten och grundaren Henrik Levy.
Allt handlar om marknadsföring och det visste Henrik Levy efter en musikkarriär som tagit honom till bland annat Storbritannien, Nederländerna och USA. Med en egen stil och countrytolkning av den irländska folkmusiken har han hittat sitt sound, som det så vackert brukar heta, och det var också genom musiken som ölen kom att bli en del av hans liv.
– Jag har berättat historien så många gånger nu men det kan väl knappast skada med en gång till, skrattar Henrik när vi ses vid äppelträden i Kattvik, Jag satt i logen efter ett gig och drack en öl och åt ett äpple och då var det någon som föddes och tanken på ett båstadsöl började gro i mitt huvud.
Som den entreprenör och visionär han är insåg Henrik tidigt vikten av marknadsföringen. Han ville inte bara skapa ett öl utan ett varumärke, med en lokal anknytning till hembygden.
– Vi lade ner lika mycket tid på varumärket Falskmyntaren som på ölen skulle jag vilja säga. Vi ville skapa ett öl under parollen gott och själsligt berusande. Ett kulturprojekt. Vi skapar det unika genom att berätta en story.
Henrik Levy är född i Båstad och bodde sina första tre år nästan granne med det hus där Falskmyntaren levde. Historien om hans liv och leverne berättades i skolan och sedan dess har Sejla, som han kallades, funnits i Henriks medvetande.
– Han var en person som gick sin egen väg. Han förvandlade sitt liv till ett allkonstverk. Han ville inte betala skatt och det var också därför han tog silvret ur mynten, för att skapa rättvisa och det gjorde han verkligen målande, skrattar Henrik.
I sin trädgård hade Sejla ett äppelträd och frukten den bryggde han drycker av. Dock inte för eget bruk då han var renlevnadsman och i princip inte drack alkohol. Med andra ord så kanske han hade föredragit Henriks senaste lansering, en lättöl?
– Haha, den hade nog varit något för honom! Det är en limiterad upplaga på 3000 flaskor som säljs via caféer, krogar och i matbutikerna med start nu i innan påsk.
I dag finns Båstadsoriginalet Falskmyntaren på en hel del restauranger på Bjärehalvön samt på Systembolaget. Just nu bryggs den nya skörden och inom kort finns den åter på hyllan. Nu med nya etiketter där sex öl även innehåller sex olika historier, Henrik kan det här med marknadsföring och att skapa en historia kring sitt kära öl.