Galleri Flesser har funnits i Båstad i 15 år och har de senaste 13 åren huserat i nuvarande lokalen på Köpmansgatan. Få har nog missat de stora skyltfönstren mot gatan med den fina konsten. Nu har galleriet vuxit och kända konstnärer är på väg in.
Lajos växte upp i Ungern och utbildades till boxare i den europeiska eliten. När han kom till Sverige 1956 var det som boxare han först gjorde sig känd. Sedan öppnade han ett konstgalleri i Helsingborg med utställningar av avantgardets konst, både nordiskt och internationellt. Vid sidan av denna verksamhet upptog måleriet allt mer av hans tid.
– Jag har nått framgångar med min konst och det kan vara på grund av att jag under lång tid sett konst från två håll, både som konstnär och gallerist. Genom galleriverksamheten har jag fått många utländska viktiga kontakter, från Paris till New York och San Francisco, som hjälpt fram min konst, berättar Lajos när vi går runt i hans galleri.
Lajos har haft många stora konstnärer i sitt galleri, bland annat Warhol och Reuterswärd. I kulisserna på gamla delen av galleriet finns det massa konst som inte får plats. Väggarna på toaletten i galleriet har Lajos tapetserat med gamla affischer för utställningar, både såna där Lajos ställt ut på olika gallerier och affischer för utställningar av andra konstnärer på hans galleri, och det är en diger blandning. Att galleriet nu utökas med intilliggande lokal gör att mer konst kan visas upp för allmänheten.
– Det är med glädje jag nu kan visa upp mer konst i galleriet för alla i Båstad, säger Lajos.
Premiär och vernissage för nya galleriet är 23 juni och då kommer Lajos egna konst att pryda väggarna.
Lajos egen konst har ställts ut bland annat i Odense i Danmark, tre gånger i New York, sex gånger i San Francisco och fler än tio gånger i Paris på olika gallerier.
Teddy Brunius, Professor Emeritus i Konsthistoria vid Köpenhamns Universitet, beskriver Lajos Flessers konst:
”Instrumentet för ansättning av färgen på duken är palettkniven, som manövreras med hårda eller mjukare tryck och inte för mycket glidande och svepande. Han vill nå en koloristisk effekt med ett poröst, transparent djup av ytan, som sker med en serie övermålningar och genombrytningar av underliggande färglager, något som bidrar till en gnistrande effekt. Ett dunkel tycks bli upplyst bakifrån och underifrån så att färgspelet uppfattas som en atmosfär och inte som en yta. De skarpa skiftningarna i avtrycken av palettkniven ger en reliefartad textur och en mosaikartad fördelning av färgerna. Mosaiker brukar ge ett vibrato genom mellanrummen mellan stenbitarna. Lajos Flessers målningar har en motsvarande flimrande effekt på ögat. Mönstret blir genom färgansättningen som en skifferplatta. Färgen har en mjukhet och ger en illusorisk rörelse, medan själva ytan är hård. Arbetet på målningarna sker med en skenbar avspänd ledighet, som en lekfull dans.”
Konst pryder väggarna i galleriet.
Redan en vecka efter öppnandet av nya delen kommer Lajos goda vän, den internationellt välkända konstnären Bengt Olson visa upp sin konst där. Bengt Olson är en svensk-fransk målare, grafiker och skulptör, född 1930, som är uppvuxen i Kristinehamn med konstintresserade föräldrar och började redan under uppväxten försörja sig på målande från 15 års ålder. Han utbildade sig vid Valands konstskola i Göteborg för bland andra Endre Nemes. Efter examen reste han till Frankrike för vidareutbildning hos Fernand Léger 1953. Han flyttade till Frankrike 1960. Hösten 1964 kom han i kontakt med Carl Nesjar som arbetade med Pablo Picassos skulptur, och de fick Picassos tillåtelse 1964 att skala upp en maquette i hans skulpturserie Les dames de Mougins för att placera vid stranden av Vänern vid Vålöviken sju kilometer utanför Kristinehamn. Det blev den av Carl Nesjar utförda 15 meter höga Jaqueline i sandblästrad betong, den största Picassoskulpturen i världen. Bengt arbetade sedan själv med tekniken betograve i naturbetong i Paris.
År 2002 hade Bengt den stora retrospektiven Dans la lumière du Nord (I det nordiska ljuset) på Musée Maillol i Paris. Han är representerad på Moderna museet, Göteborgs konstmuseum och Tessininstitutet i Paris. Han har gjort nio offentliga konstverk i Paris och han har gjort en större donation av målningar till Kristinehamns konstmuseum.
Lajos blev förtjust i Bengts tavlor i Paris för över 30 år sedan utan att veta vem han var.
– Jag lyckades få tag i Bengts telefonnummer och ringde honom. Fick tag i honom och gjorde sedan en utställning med honom i Helsingborg på mitt galleri Galleri G på Kullagatan 40, berättar Lajos.
Sedan dess har Lajos haft Bengts tavlor utställda på sitt galleri varje år, först i Helsingborg och sedan i Båstad.
– Det har blivit en god bekantskap som nu varat i 32 år, säger Lajos.
Under åren har både Bengt och Lajos ställt ut sin konst på olika gallerier runt om i världen.
– Det var lite kul att en internationell konsttidning hade både mig och Bengt omnämnda i samma nummer, Bengt ställde ut på Musée Maillol och jag i New York.
Lajos som nu är 81 år tvekar inte på att satsa på att utöka galleriet nu på gamla dagar.
– Det har blivit ett sätt att leva, förklarar Lajos.
Över telefon pratar vi med Bengt några veckor innan utställningen. 88-åringen förklarar att han ser dåligt nuförtiden men hörseln är ok.
– Jag har ju kommit till Båstad med en utställning varje sommar under många år och det jag blivit överraskad över är att folk tycker det är trevligt att jag återkommer varje år. Det är lite av min drivkraft för att återkomma så ofta. Det ska bli mycket trevlig att få hänga ut i Flessers nya lokaler, berättar Bengt.
På Galleri Flesser är det Lajos själv som väljer ut vad som ska visas upp och han är kräsen.
– En ny god vän till mig är glaskonstnären Björn Ekegren som jag nu också har i mitt galleri. Han kom in till mig en dag för några år sedan och frågade om han fick ställa ut några glasskulpturer, berättar Lajos.
Lajos som inte är så förtjust i glasskulpturer var först tveksam och svarade att han inte visste men kunde ta en titt i alla fall.
– På nått sätt tyckte jag om skulpturerna och sen vill jag att det ska vara trevliga personer bakom konsten. Det spelar ingen roll hur bra konsten är om det är en skitstövel som gjort den. Då vill jag inte ha det i mitt galleri, förklarar Lajos Flesser som uttrycker allt med stor erfarenhet.
23 juni vernissage för det utökade Galleri Flesser med en stor del av Lajos egen konst.
30 juni vernissage för Bengt Olsons utställning på Galleri Flesser. Bengt kommer då vara på plats.
TEXT & FOTO: PETER JAKOBSSON